Kortreist klatretur i vintersola (27.11.2018)

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Innsteg - Den store misunnelse (450m) 27.11.2018

Var så heldig å få være med Sigbjørn på sitt andre forsøk på å fribestige en rute han har boltet opp i sørøstveggen på Skardsbøfjellet ved Fardal utenfor Sogndal. En rute på syv taulengder som han anslo til å være gradert til minst grad 8. Han og Tobias hadde prøvd for noen uker siden, men greide ikke å klatre det i fri (altså ikke uten å henge i tauet). Været var meldt kjølig, men pent og klart, og heldigvis får ruta mye sol.

Linje nr 1 er vår rute - #framsnakking (grad 8, 7 taulengder).

Her er Sigbjørn sin rapport fra turen: http://heihaaklatring.blogspot.com/2018/11/framsnakking-grad-8-7-taul.html

Vi kjørte fra Sogndal kl. 09.15, og parkerte i ei lomme ved en av gårdene under klippen. En halvtime senere var vi i gang med klatringa. Jeg fikk æren av å lede første taulengde (6), noe som var nokså kjølig siden sola enda ikke hadde begynte å skinne på klippen. Vi klatret stort sett med ett tau på 50 meter, men hadde med en 30 meter redline til å heise sekker på de vanskeligste taulengdene.

Klippen sett nedenfra i morgenskyggen.
Ved innsteget.
I første taulengden. Her er det ofte litt isete/vått.

Andre taulengde (7-) var noe mer teknisk, men nå var vi i det minste oppe i sola. Tredje taulengde var nok den mest løse, spesielt på en travers ut mot høyre. Her må man være forsiktig, spesielt med tanke på han som sikrer. Anbefales å forlenge en av slyngene på traversen med en 60-slynge. Jeg klarte å tråkke på en løs blokk og tok et fall. Det gikk bra med oss begge, men for å få godkjent fribestigning ble jeg firt ned til standplass og prøvde på nytt. Neste gang gikk det fint.

Sigbjørn følger på i tredje taulengde.
Liten flytur etter å ha jobbet inn flyttene på fjerde taulengde.

Fjerde taulengde var første lengden på 8-er tallet (8-). Sigbjørn er den sterkeste klatreren av oss i tillegg til at han har vært her før og kjenner til flyttene. Likevel fikk jeg prøve å lede lengden. Måtte henge en plass, men det føltes i grunn ganske greit. Hengte opp slynger klar til at Sigbjørn fikk gjøre et ledforsøk. Han gikk det i fri, men løsnet ut noen svære blokker rett over meg. Den ene blokka traff hjelmen, så glad jeg hadde den på hodet. Klatringen er tøff, men seriøs. Så det er viktig at alle som klatrer ruta i senere tid tar seg tid til å dobbelsjekke takene og være litt forsiktige. Etter å ha fått summet meg litt fulgte jeg denne gangen i fri. Kult!

Snart i toppen av fjerde taulengde.
Følger etter det jeg kan i femte taulengde.

Femte taulengde var den hardeste lengden. Kanskje så hard som 8/8+ mente Sigbjørn. Han gjorde seg klar, og brøyt seg oppover. Med noen dype brøl fra hjertet kom han opp i dagens første forsøk. Utrolig imponerende! Jeg hadde ingen forventninger til å klare dette i fri, men med god beta ovenfra kom jeg meg opp med kun ett heng. Fornøyd med det! Anslår graden til 8 blank.

Sigbjørn i støtet i sjette taulengde.
Deilig dag i veggen!
Fin utsikt!

Siden det begynte å bli sent lot jeg Sigbjørn lede sjette taulengde også. Interessant crux, men sier ikke mer! Grad 7+/8-. Siste taulengden tok jeg (6). Transportlengde, men mosegrodd og alpint. Standplass i tre på toppen. For en dag, og for ei linje! Kunne ikke brukt dagen til noe bedre enn dette følte jeg der og da. Navnet på ruta ble #framsnakking, siden Sigbjørn har gått lei sutring, trolling og drittslenging i sosiale medier. Returen gikk via Alpastølen og traktorvei ned igjen til bilveien.

To glade karer!

Takk for turen, Sigbjørn!