Råna – Norges kommunetopper komplett (21.11.2018)  6

Start point Haukåssætra (230m)
Ascents Råna (1,587m) 21.11.2018

Forord
Det føles nokså surrealistisk å sette seg ned for å skrive denne turrapporten. En turrapport som tar for seg avslutningsturen på et prosjekt som har pågått i omtrent 11 år. I 2007 begynte jeg så smått å reise rundt for å bestige det høyeste punktet i kommunene i nærheten av Asker der jeg har vokst opp. Jeg har helt siden 10-årsalderen vært systematisk med å notere ned hvilke fjell jeg har besøkt i et excelark, men det var min far som var initiativtaker til akkurat dette nokså sære prosjektet med å besøke norske kommunetopper. På den tiden var det litt over 430 kommuner i dette landet. I skrivende stund er dette blitt redusert til 422. For å unngå å blande for mye politikk inn i turhobbyen har jeg samlet etter lista som gjaldt da jeg begynte høsten 2007.

Fornøyd toppsamler!

Lista over norske kommunetopper er i grunn litt sær fordi mange av toppene man besøker er steder uten utsikt, men kanskje dypt inni en tett granskog. Noen av toppene kan man omtrent kjøre bil til toppen av, mens andre byr på langt mer komplisert atkomst. For eksempel privat båtskyss, endeløse myrer, klatre- og brepassasjer, krattskog eller utilgjengelige fjelltopper milevis innpå vidda som krever flere dager med innmarsj. Samtidig er det nettopp dette som gjør prosjektet unikt. Dette er en reise som har vist meg hvor flott og variert norsk natur er. Alt fra himmelhøye tinder i Jotunheimen, skaukoller i Østfold (der man må bruke GPS for å vite om man egentlig er på toppen), øytopper langt uti havgapet langs Nordlandskysten og utilgjengelige gaiser på Finnmarksvidda. Norge er uten tvil verdens beste land å bo i for turglade mennesker!

Samtidig er det ikke til å komme bort i fra at dette på ingen måte har vært noe klimavennlig prosjekt. Jeg tør ikke engang regne på hvor mye bilkjøring og statoilboller jeg har lagt bak meg disse 11 årene. Derfor er det et paradoks at jeg er veldig opptatt av å ta vare på fri natur, samtidig som jeg reiser mye i bil, og gjerne så langt opp på grisgrendte skogsbilveier det er mulig å komme før selve turen starter. Uansett, ønsker du å bli kjent med hva Norge har å by på av natur så er dette en reise jeg anbefaler alle å begynne på. For de fleste vil det være et livsvarig prosjekt, og det er helt greit, for det er jo ingen grunn til å forhaste seg når man er på tur. I tillegg er det alltid gøy å vite at når jeg møter nye mennesker så har vi gjerne det til felles at vi begge har gått på tur i vedkommende sin hjemkommune. Det er ofte min inngangsport for å stifte nye bekjentskap.

Så til selve avslutningsturen

11 år går fort... Jeg har gått og grublet en del på hvilken kommunetopp som skulle bli min siste, men det endte med å bli Råna i Sunnmørsalpene. En skikkelig fjelltopp med kremutsikt! Hadde egentlig tenkt til å få med en stor gjeng på denne avslutningsturen under Peakbooktreffet på Sæbø i september, men på grunn av snø og dårlig vær ble det ikke noe av. Litt overraskende kom det en varmebølge med påfølgende høytrykk i slutten av november, og jeg bestemte meg nokså spontant for å gjennomføre avslutningsturen onsdag 21. november. På grunn av kort varsel og lite dagslys orket jeg ikke å spørre så mange om de ville bli med meg på turen, så mitt turfølge endte med å bestå av to spreke kjernekarer Christian Nesset (fotograf og peakbooker) og Jørgen Yksnøy Rakvåg (lokal sunnmøring). Det var bare å glede seg til en deilig dag til fjells i nydelig vær!

Start ved Haukåssætra.
Klar for tur.
Oppover i Nordkopen.
Sola skinner på toppene. Dit vil vi!

Reiste grytidlig fra Sogndal under en stjerneklar himmel. Plukket opp Christian i Stryn og Jørgen ved Tryggestad. Parkerte bilen ved Haukåssetra og kort tid senere var vi i god driv oppover langs stien i Nordkopen. Det var herlig temperatur å vandre i. En stund siden jeg har vært på en skikkelig fjelltur merker jeg. De siste årene har jeg jobbet mye til fjells om sommeren med fjellføring, men dette begynner å bli noen måneder siden. Derfor kjenner jeg nå at suget etter å reise på egne turer begynner å komme tilbake igjen. Gleden over å være ute på eventyr!

Soool!
Fine høstfarger.
Oppover mot svaene innerst i botnen.
Obligatorisk pekebilde oppe på ryggen.

Innerst i Nordkopen bratnet det til oppover svaene mot sørvestryggen til Regndalstindane. Her gikk vi nok ikke enkleste vei opp (GPS-sporet ned igjen er bedre), og det var faktisk ganske ekkelt de siste meterne opp til ryggen. Tok en velfortjent lunsjpause her oppe og nøt utsikten over de spektakulære Sunnmørsalpene i gnistrende senhøstvær (eller tidlig vinter?). Videre langsmed ryggen var det spesielt ett punkt som var litt utsatt, men takene er veldig gode. Det lå igjen en god del hard snø fra forrige snøvær i nordsida på Midtre Regndalstinden. Derfor tok vi på oss stegjern videre til vi var kommet bort til skaret mellom Midtre Regndalstinden og Råna. Herfra til toppen var det greit å gå kun til fots.

Lite klyveparti bortetter sørvestryggen på Midtre Regndalstinden. Råna anes til venstre i bildet.
Snødekt i nordsida på Midtre Regndalstinden. Kjekt med stegjern på det harde føret.
Norge er vakkert!
Nå nærmer det seg...
I retning Regndalstindane og Urkedalstindane.

De siste meterne opp til toppen var spesielle. Tenk at nå var prosjektet over. Et prosjekt som har pågått i 11 år, som har gitt enormt mye glede, erfaringer og opplevelser. Dette har vært et prosjekt som har vært en stor motivasjon til å besøke nye steder og komme seg ut på nye turer. Nå var sluttkapittelet et faktum, postludiumet var i gang. Jørgen og Christian strakk ut hånden for å gratulere. De spurte meg om hva jeg skulle finne på nå som jeg var ferdig med kommunetopplista. Hva skulle jeg finne glede i fremover? Jeg tviler på at jeg kommer til å begynne på et nytt og så stort samleprosjekt igjen. Med årenes løp og mye toppsamling har jeg funnet mer og mer glede i å planlegge egne turer og lage mine egne ønskelister. Det behøver ikke alltid være en fjelltopp for å være en fin tur, tro det eller ei. Toppsamling kan gi veldig mye motivasjon for å komme seg ut på tur, men samtidig kan det være en begrensende faktor hvis man blir for besatt på skulle komplettere. Fremtiden vil vise, men jeg kommer uansett aldri til å slutte å dra på tur! Kjærligheten til friluftslivet er altfor sterk.

Gruppeselfie på toppen av Råna, min siste kommunetopp i Norge!
Hovedtoppen sett fra klatretoppen.
Fortjente en selfie i dag!
Ut mot havet!

Tok en avstikker ut på nordøstryggen til Råna i tilfelle en av de puklene på denne ryggen var like høye eller høyere enn 1586-punktet. Ganske luftig ut her, men tviler på at disse er høyere. Returen ble en parademarsj, og nå gledet jeg meg til å komme hjem igjen, skrive denne turrapporten og mimre tilbake mot alle de fantastiske turminnene jeg har samlet de siste 11 årene. For det er ikke bare topper man samler på, det er først og fremst minner. Målet skaper motivasjonen, turen gir opplevelsen...

Takk for turen!

God tur!

Video

Kart

Start- og sluttpunkt skal egentlig være ved Haukåssætra.

Start date 21.11.2018 09:28
(UTC+01:00)
End date 21.11.2018 14:59

1-10 of 16

Gratulerer!

Written by JPV100 05.12.2018 15:03

Gratulerer med komplett liste! Det er litt av en reise dette her, og det var hyggelig å bli med deg på nokre av kommunetoppturane. Og Råna er jo en særdeles verdig avslutning :)

Fin og tankevekkende rapport,

Written by knutsverre 05.12.2018 10:15

Sondre! Gratulerer med fullføring av dette omfattende og krevende prosjektet! Du er vel den første på PB som har gjennomført både dette og Norges 2000m topper med PF>10, og enda har du vel ikke passert 30! Imponert så det holder!

Gratulerer gode venn!

Written by Øyvindbr 05.12.2018 09:54

Veldig hyggelig at du lykkes med denne enorme lista med kjærligheten til naturen som drivkraft, og ekstra fint at du ikke lar deg påvirke av politiske prosesser! Hadde jeg samlet kommunetopper hadde det vært en selvfølge at det var lista jeg begynte med som skulle fullføres, politikk skal ikke få gripe inn i mitt turliv. Det er det fjella og åsene som skal. Derfor kommer hodet mitt i tursammenheng aldri til å akseptere Oslo og Viken, for meg vil det alltid være sånn at Hallingskarvet er høyest i Buskerud. Så får annet administrativt funke når en ikke er i fjellmodus.

Gøy at det ble Råna i knallvær! Husker selv at jeg trøstet meg med at Råna tross alt har mer spektakulær utsikt enn Tverrådalskyrkja da jeg fikk den som trøstetur etter å ha bommet på turen deres midt i september 2009. Råna er Sunnmørsalpene på sitt beste, og jeg er evig tilhenger av Rånahalvøya i Sunnmørsalpesammenheng!!

Du blir aldri ferdig med store turer, men i år fikk vi ingen tur

Sv: Gratulerer gode venn!

Written by Øyvindbr 05.12.2018 09:55

sammen, av forskjellige årsaker... I 2019 gjør vi noe med det! Gjerne et par virkelig store turer!!! :)

Artig å lese rapport!

Written by Þróndeimr 04.12.2018 18:45

Gratulere igjen Sondre og takk for turen! :)

Råbra

Written by Gråbein 26.11.2018 22:41

Imponerende nok en gang. Bra stayerevne og gjennomføringskraft.

Mektig imponert.

Helge

Gratulerer med fullført

Written by Stigun 24.11.2018 22:52

kommunetoppliste! En lang, lang reise til samtlige (av)kroker i vårt langstrakte land er endelig i mål; særdeles imponerende!!!

Endelig Sondre!

Written by arne 24.11.2018 22:18

Gratulerer!!

Gratulerer

Written by Sola19 24.11.2018 21:06

Så mye med fullført kommunetoppliste! Det er en eksklusiv gjeng som troner på toppen av denne lista:)

Dette var

Written by LukasHeck 24.11.2018 20:40

jaggu meg på tiden syns jeg! Syns du har begynt å bli litt tregere ;)

Gratulerar så uforskammet mye med ein strålande artig gjennomføring!

Gratulerer Sondre, 500fjell!

Written by siroho 23.11.2018 03:32

I mange, mange år har jeg fulgt med på kommunetopplista di og har ventet på den siste toppen. Så plutselig en novemberdag så er det gjort. Jeg er imponert over hva du har klart på disse årene og vil følge med deg videre. Det er alltid en glede å lese turbeskrivelsene dine og drømme seg bort i flotte naturopplevelser og bragder.