Føringstur til Romsdalshornet (15.06.2018)

Start point Vengedalen
Characteristic Alpine climbing
Ascents Romsdalshornet (1,550m) 15.06.2018

Føringstur for Nils Nielsen i fjellguide.no. Var på jobb sammen med Nils og Urpu for en gjeng på fem. Jeg hadde ansvar for en av dem. Egentlig skulle vi til Hurrungane, men på grunn av vind og snø flyttet vi oss til Romsdalen. Lurt valg! Dagens mål ble Romsdalshornet. Jeg og Nils klatret nordveggen og Urpu klatret Halls renne. Ruslet opp til Gapet der vi tok på klatreutstyret. Man kan starte fra parkeringen øverst i Venjesdalen eller starte 450 meter lenger nede for en jevnere stigning. Fra Gapet litt klyving før vi klatret til topps i cirka sju taulengder. Litt utfordring med kommunikasjonen i vinden. Graden er stort sett rundt grad 3 med enkelte opptak rundt grad 4.

Start i Vengedalen med "Hånnje" i bakgrunnen.
I nordveggen mot toppen av Romsdalshornet.
På toppen av "Rom-stasjon" som man skulle tro de lokale kaller det.
Gjengen på toppen.
Rappellering ned igjen.

Hadde en god pause på toppen før vi rappellerte ned via fem rappeller. Vær obs på steinsprang i andre rappell, og nest siste rappell går et stykke mot vest. Man bør ha 2x60 meters tau (Nils har 53 meter, den perfekte Hornet-lengden), men det går med 2x50 for rappellene.