Kyrkjeskåri i Flåmsdalen (11.03.2018)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Islinje V for Dalsbotn (600m) 11.03.2018

Etter en rekognoseringsrunde i Flåmsdalen tidligere i vinter la jeg merke til en estetisk linje oppe i Kyrkjeskåri på motsatt side av dalen fra Dalsbotn. Av lokale kalles den (som mange andre) Kyrajøkulen, på grunn av at kyra slippes gjerne ut på beitet når isen der oppe er smeltet ned.

Linja sett fra Dalsbotn.

Fikk med meg Even på tur denne dagen, og jeg var giret på å få testet ut de nye øksene mine (Grivel Tech Machine Carbon med de nye isbladene Cascade Plus). Nå skulle det ikke stå på utstyret! Kjørte på morgenkvisten fra Sogndal og parkerte ved hårnålssvingen etter at veien krysser elva ovenfor Dalsbotn. Even hadde klatret en del is tidligere i vinter, men ikke så mye, så han var klar på at jeg måtte lede det meste i dag.

Bilde av utmarsjen vår sett nedenfra.

Været var ypperlig, overskyet og et par minusgrader. Nå var det bare å forsøke å snuse opp den gode og trygge isen! Vi fulgte en traktorven nordover på vestsida av elva noen hundre meter før vi begynte å bakse oss oppover mot Kyrkjeskåri. Etter hvert ble bekken brattere og vi måtte fram med tauet et par taulengder (WI3+) før det var grei snøtrasking resten av veien opp til den virkelig bratte delen. Kom på at jeg f… meg hadde glemt abalakovkroken! Litt essensielt i tilfelle det blir bailing. Nødløsninga ble et par seige kvister fra noen småbusker som forhåpentligvis ville gjøre samme nytten.

En liten introlengde som Even tok seg av.
Gikk løpende videre opp mot selve innsteget.

Kom opp til innsteget til der fossen for alvor begynte. De første to taulengdene (kan gjøres i én) så moderate ut i forhold til resten. Even ønsket å lede noe så han startet showet. Første lengde var nok rundt WI5-, den ledet Even fint, og etter dette tok jeg over føringen for resten av turen opp.

Så var showet i gang!
tredje taulengde på linja. Even følger etter.
Jeg leder an i tredje taulengde.

Jeg ledet deretter en lett taulengde (WI3) opp til under et overheng ved en stor blokk til venstre for meg. Gikk akkurat klar av dryppende vann over meg. Videre hadde jeg sett for meg to alternativer. Enten søyla til høyre (altfor tynn og våt is) eller rett opp på venstre kant (altfor tynn is i starten, men det så ut til at man kunne mixklatre seg inn på en rampe fra venstre mot høyre). Jeg endte opp med alternativ to.

Bratt!
Even kommer etter i fjerde taulengde.

Klatret meg opp på blokka til venstre for meg og brøyt meg opp et tungt flytt (WI6/7) til en isrampe. Klarte å sikre dette med akseptabelt med isskruer. Fjellet var altfor løst til å sikres med fjellsikringsmidler. Traverserte deretter mot høyre og kom etter hvert tilbake på selve hovedislinjen. Satte standplass noen meter høyere oppe etter lettere isklatring (WI3-4). Even fulgte etter. Greide mixtflyttet bra, men syntes det var psykende på traverseringa.

Fra standplass etter femte taulengde.
Enda brattere!

Vi var tålelig greit i rute, og jeg fortsatte videre på dagens fjerde taulengde. Lett klatring (WI3) før en bratt travers mot høyre på formasjonsrik is. Standplass i ei ishule på høyre side. Herfra og oppover ble det virkelig bratt og formasjonsrik is. Mange steder måtte jeg forsere issøyler som var fritthengende. Heldigvis veldig gode isforhold og jeg klarte stedvis å finne gode nok sikringer. Femte taulengde skrådde opp og mot venstre og satte standplass relativt skjermet for isras fra sjette taulengde. Sjette taulengde ble dagens siste taulengde og den mest krevende. Først rett opp i et slags dieder med fritthengende istapper før en travers mot høyre der jeg måtte hogge bort en del is for å komme meg forbi. Siste del bød på bratt klatring (WI5/6) resten av veien opp til toppen. Standplass i ei solid bjørk!

Even følger i femte taulengde.
Toppen! Standplass i bjørka.

Even var sliten både fysisk og mentalt, men kom seg opp ved bruk av tid, banning og en del hjelp fra tauet. Godt jobba! Tror han var glad på både egne og mine vegne at vi begge hadde overlevd denne dagen. Han hadde håpet at vi skulle baile allerede etter andre taulengde, men slik ble det visst aldri. Vi toppet ut!

Even er glad for å snart være på toppen.

Det var nå blitt mørkt og hodelyktene måtte på. Returen la vi ned skogen mot veien i sørøstflanken. Stort sett grei skuring og passelig mengde med snø, men lett å rote seg bort i en del stup og skrenter. God hjelp av detaljert kart med 5-meterskoter på Norgeskart-appen!

Takk til Even for en spennende og eventyrlig tur, og trolig førstebestigning! :)