Kanonfin topptur i Veitastrond (02.01.2018)

Start point Kvam (174m)
Ascents Vetlebukken sør for (1,554m) 02.01.2018 10:29

Dagens tur har jeg gått en gang tidligere for noen år siden under en skredworkshop i Sogndal. Krysse over Veitastrondvatnet fra Kvam til Brengsnes, og videre oppover mot 1554-toppen sørvest for Vetlebukken. Den dagen var ikke skiføret det beste, men jeg husker terrenget som fantastisk med flott og glissen skog i nedre del, og åpent og fint storfjellsterreng i øvre del som for det meste ligger under 30 graders helning ved riktig sporvalg. Denne dagen var det meldt flott vær, skiføret var upåklagelig og trolig var isen over Veitastrondvatnet trygg nok til forsere. Dermed ble det nok et gjensyn med østsida på Vetlebukken i Veitastrond.

En skikkelig dyrefelle.

Fikk med meg Eivind, Hans og Johan. Parkerte på Kvam der tåken lå tjukk. Bestemte oss for å gå i taulag over isen med 10 meters mellomrom. Hadde i tillegg med isøks og tørre/varme klær. NVE anbefaler 10 cm stålis for trygg ferdsel på vann. Denne dagen var det nok heller 4-5 cm stålis med et tynt lag med snø over. Isen var så tjukk at jeg måtte kakke noen ganger med isøksa for å komme gjennom. Vi tok sjansen på å krysse med det sikkerhetsutstyret vi hadde, men jeg vil ikke oppfordre andre å gjøre noe annet enn anbefalingene til NVE.

Opp gjennom tåkehavet.
Over skyene er det alltid blå himmel!
Hans i siget.

Vi kom oss over vannet med litt kompassnavigering. Det var åpent vann like sør for Brengsneset, så pass på å ikke gå for langt sør. Trolig er det mer vindutsatt eller dypere vann lenger sør siden det ikke lå is der nå. På vestsida av vannet la vi fra oss tau og isøks før vi la i vei oppover i lia. Det var MYE puddersnø, og de første meterne opp fra vannet mot Brengsnes-stølen er nokså bratte. Dermed ble det noe utfordrende å komme i gang med høydemeterne. Presterte også å dette gjennom et hull mellom to kampesteiner. Rene fangstgropa dette her! Kom meg opp igjen og fortsatte ufortrødent videre.

"Kan der tenkes noe sunnere og renere enn på frisk vinterdag å få skiene under føttene og stryke til skogs?" - Fridtjof Nansen
Sola tittet fram.
Mekka!

Rundt 400 moh kom vi over tåkelaget og opp i sola. Deilig å se sol for første gang i 2018! Husket noenlunde ruta fra forrige tur, og jeg ledet gruppa greit opp til over skoggrensa. Rundt 850 moh måtte vi krysse et skredutløp/renne for å komme oss ut på en rygg. Her valgte vi å gå med 10 meter avstand for å redusere risikoen for eventuell skredutløsning og for å spre gruppa utover et større område slik at dersom et skred skulle gå så vil forhåpentligvis noen av oss ikke bli begravet.

Mot Såta og Hest.
Lang rekke mot toppen.

Etter å ha bautet oss opp ryggen med Hans som utmerket sporlegger bar det opp på snaufjellet. Det var lite vindtegn i snøen, men sikten forsvant dessverre litt utover dagen. Skyer begynte å smått å trekke inn. Vi delte broderlig på sporleggingen videre oppover, og vi fortsatte hele veien opp til 1554-punktet. Hele 1400 høydemeter er ikke verst i disse traktene, nesten som på Sunnmøre eller i Lyngen, og dette kjente nok samtlige litt i lårene.

Eivind er klar for en lang nedkjøring.

Fikk flott skikjøring ned igjen. Snøen var god hele veien, men det var først nede i skogen at sikten ble virkelig bra. Herlig opplevelse!

Tilbake over Veitastrondavatnet, denne gangen uten tau.

Takk for turen, karer! :)