Nordøstveggen på Reppanuten (04.12.2017)

Start point Vetledalen (750m)
Characteristic Ice climbing
Ascents Reppanuten (1,305m) 04.12.2017

Fikk med meg Lars Martin for første gang på isklatretur etter å ha blitt inspirert av isforholdene i Aurland for noen dager siden. Spottet blant annet en linje oppe i nordøstveggen på Reppanuten som man ser fra veien mellom Aurland og Hol. Parkerte i en lomme rundt hundre meter mot Vetledalen etter å ha tatt av fra hovedveien. Litt innmarsj var det opp til der islinja startet så det var greit med staver idet vi begynte å stampe oss oppover i løssnøen. Innmarsjen går delvis i skredterreng, så skredfaren må vurderes dersom man skal gjennomføre denne turen.

Linja vår synes langt der oppe i veggen.

Vi ruslet et stykke oppover mot høyre før vi traverserte oss inn igjen mot venstre. Et par steder var det ganske bratt og vi måtte dra oss opp etter busker og bjørketrær. Vel oppe ved innsteget fikk jeg begynne med første taulengde. På avstand er det alltid vanskelig å vurdere hvor store avstander det er opp en foss, og også denne gangen rakk ikke tauet så langt opp som jeg hadde håpet. Lars Martin hadde prøvd ut noen nye støtehansker som var altfor tynne og fikk dermed tidenes neglsprett da han kom opp mot meg på standplass. Måtte ta en timeout mens tårene triller. Jeg vet selv hvor vondt det der er!

Snøstamping..
Snart ved innsteget.

Videre oppover tok Lars Martin en taulengde, deretter blokkledet jeg to taulengder før Lars Martin toppet ut i den femte og siste lengden. I midtre parti var det til tider ganske så bratt, opp mot WI5 på det bratteste. Siste stykket var slakere, rundt WI3-4. Alt i alt en veldig fin tur opp en foss som får lite sol og som ligger så høyt at den er temmelig kuldesikkker i vinterhalvåret.

Jeg tok første taulengde.
Nydelig utsikt!
Lars Martin lurte med seg en Solrik #joika
Standplass.
Det går oppover.
Siste taulengde fikk Lars Martin.

Tok oss en avstikker oppom Reppanuten. Varden så på avstand ut som en mann med hatt, og begge var sikker på at det stod en fyr der borte. Creepy! Naturligvis var det ingen andre enn oss som streifet rundt i dette området denne vinterdagen. Turen ned igjen gikk ut dalen vest for toppen (ikke noe skredterreng om man går slakeste vei), og like ovenfor brua før Berdalstunnelen kom vi oss ned til veien.

Uttopping!
Ved toppvarden på Reppanuten.

Takk for en fin og effektiv klatretur, Lars Martin! :)