Store Brekketinden – en perle i Sunnmørsalpene (23.09.2017)

Start point Liasætra (404m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Brekketinden (1,579m) 23.09.2017 08:12

I forbindelse med fjellfestivalen Peakbook Summit på Sæbø var jeg med som fjellfører denne dagen til Store Brekketinden som er en noe krevende topp å bestige da man både må forsere isbre og bratt lende. Vi var hele fire grupper på tur denne dagen med førere, så det ble en sosial dag på fjellet.

Høstprakt i Habostaddalen.

Startet fra Liasætra litt over kl 8 og trasket langs en fin og lettgått sti oppover mot Habostaddalen. Det startet med å være overskyet, men været løsnet mer og mer utover dagen. Nydelige høstfarger også. 1,5 km før vi nådde Patchellhytta dreide vi mot nordvest og oppover i bollen sør for Store Brekketinden. Fant en ok sti i starten langs en ryggformasjon som etter hvert forsvant. Vi valgte mot slutten å følge en morene det siste stykket før vi gikk innpå breen. Det går an å gå innpå breen lenger nede, men der var det nå bratt og isete.

Opp mot breen sør for Brekketinden.
Oppover breen.
I taulag med selveste Slogen tårnende i bakgrunnen.
For en dag!
Flanken vi fulgte opp i skaret sørvest for toppen. Moderat klyving på sva.
Lille Brekketinden er også en fin tur.

Opp breen gikk det greit uten stegjern, men måtte sparke fottrinn for å få best mulig feste. Vi valgte å gå i land fra breen mot flanken opp mot skaret like sørvest for toppen. Gikk greit i forhold til bregleppa. Klyveterreng og en del løst fra breen og opp til skaret. Fra skaret ble det noe brattere, men aldri noe grad 4 punkt slik jeg hadde lest. Ifølge Jonny som har vært der før mente han at det må har rast ut noe, siden han også mente det var vanskeligere sist han var her. Max grad 3, men ikke spesielt luftig. Var kanskje bratt rundt 40-50 meter før det ble slakere siste lille stykket bort til toppen. God stemning de luxe denne flotte dagen! :)

Jubel på toppen!
Utsyn nordover mot Sykkylven.
Store Smørskredtinden på andre sida av dalen.
Blåner så langt øyet rekker..
Flere blide damer på toppen!
Fjellføreren var også godt fornøyd! :)
Vel nede på breen igjen.
Høstrøde rypebær.

Returen gikk også greit og alle kom seg ned på breen og tilbake til morenen trygt og fint. Noen tok seg til og med et bad i bretjønna! Returen gikk kjapt unna da vi håpet å rekke ferga tilbake fra Lekneset, noe vi etter hvert ga opp.

Utmarsj hjem igjen..

Takk for turen! :)

Video

Gunski (Gunnar Aavik) har som alltid snekret sammen en fin film fra turen: