Heimdalhaugen - høyest i Grong (07.09.2017)

Start point Solemssetran (214m)
Ascents Heimdalhaugen (1,159m) 07.09.2017 17:50
Visits of other PBEs Solemsetran p-plass (250m) 07.09.2017 19:10

Vi kjørte fra Grønkleppen og spiste lunsj på en rasteplass i revybygda Høylandet. Kjørte inn Nesådalsveien (60 kr SMS-løsning). Stilte bilgps'en feil og tok opp en dårlig vei like før elvekrysningen. Tok oss inn igjen og fant riktig parkering.

På tur oppover mot Heimdalhaugen.

Ingen sti å se, så vi fulgte et traktorspor til høyre fra parkeringen. Det var ikke noe godt valg, men vi kom da frem. Mye myrer og vegetasjon.

Fine høstfarger i fjellet nå.

Fin fottur ble det ikke før vi kom helt ut av bjørkebeltet. På grunn av tidspress på å nå innsjekking til hotellrommet i Mo i Rana før kl. 23.30 valgte vi direkteruten. Trolig hadde vi tatt den uansett.

Herfra ble underlaget fastere! Vi gikk rett opp til venstre for renna. Lett klyving ett sted.

Toppen minnet mye om Gisen, og har mye kupert svaberg i øvre del. Utsikten var det ingenting å si på, og øvre del av turen drar opp. En kan se det meste.

Nedturen la vi nærmere elva og brukte bevisst myrene, da vi slapp unna bjørkekrattet der. Bedre valg en opp, men savner en sti gjennom bjørkebeltet!

Praktfull utsikt!

Når vi kom ned til parkeringen kom det samtidig et par med hver sin Vorster. De hadde snublet over stedet ved en tilfeldighet og var overbegeistret! Jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg syntes det var i overkant vått og tunggått.

Pappa på toppen.
Langt og lenger enn langt..

Jeg var ordentlig uheldig og tråkket over på vei ned fra toppen. Fikk lagt på kalde omslag og bandasjert før vi suste videre mot Mo i Rana. Typisk å skade seg nå like før klatresamling i nord, og etter en lang sommer uten noen uhell. Dro innom Mosjøen og hentet pizza som ble fortært i bilen. Var fremme 23.15 og fikk rommet vårt!

Nydelig utsikt fra toppen!

Neste dag kjørte vi videre til Svolvær via Bogenes-Lødingen. Traff Inger Lise og Otto på kvelden og koste oss med god mat, drikke og fjellprat.