Trollheimen dag 1 – Svarthøtta og Trollhøtta (29.07.2017)

Start point Gjevilvasshytta (657m)
Endpoint Trollheimshytta (604m)
Characteristic Jogging
Ascents Svarthøtta (1,548m) 29.07.2017 13:16
Trollhetta (1,614m) 29.07.2017 16:52

Hadde noen fridager fra føringsjobb, og etter et par rolige dager i Vågå vendte jeg nesa nordover mot Trollheimen i håp om at den gode værmeldingen skulle stemme. Trollheimen er et fjellområde jeg har besøkt lite, og jeg var spent på å endelig få lov til å utforske det. I Trollheimen finnes det tre kommunetopper – Svarthøtta, Trollhøtta og Snota. Målet var å gjøre en variant av den berømte turistruta ”Trekanten” som går mellom hyttene Gjevilvasshytta, Jøldalshytta og Trollheimshytta. Min variant var å gå denne på to dager, men inkludert disse tre kommunetoppene. Det skulle bli to fine, men nokså harde dager med fjelljogging og noe vandring.

Turen er i gang. Her like ved Gjevilvasshytta. Bak ses Okla.

Parkerte på en parkeringsplass 1 km inn mot Håmmårsætra fra Gjevilvasshytta. Fant ut i etterkant at det var en større parkeringsplass der stien fra Trollheimshytta kommer ned. Ingen parkeringsavgift overraskende nok, men bomvegen inn hit kostet 60,-. Etter en natt i bilen pakket jeg en halvlett sekk stappet med god mat, drikke og noe klesskift. Denne dagen var planen å jogge over Svarthøtta og Trollhøtta og overnatte på Trollheimshytta.

Jevn stigning i starten langs stien mot Jøldalshytta.
Svarthøtta dukker opp.

Det var lenge siden jeg hadde jogget noe særlig, så jeg måtte rett og slett springe meg i form utover turen. Tok en snarvei over noe våt beitemark for å komme meg opp til stien mellom Gjevilvasshytta og Jøldalshytta. Rart at de ikke har laget til en snarvei her fra før, men de ønsker vel at folk skal besøke Gjevilvasshytta. Det var varmt og fint vær denne dagen, så store deler av turen gikk jeg kun i shorts og bar overkropp. Skulle gjerne hatt en mer egnet løpesekk, og angret litt på at jeg hadde drasset med meg en stor 35-liters tursekk i stedet. Traséen mot Jøldalshytta er veldig fin og lettgått med jevn stigning. Husker deler av denne fra Trollheimen fjellmaraton som jeg deltok i for et par år siden.

På toppen av Svarthøtta. Bak sees de neste to målene - Snota og Trollhøtta.
Nordøstryggen på Svarthøtta.

Møtte litt folk før jeg passerte brua ved Minnilla. Her forlot jeg stien og tok sikte på Svarthøtta. Greit å gå utenom stien, og stort sett tørt. Fulgte sørøstryggen opp mot toppen som var veldig grei å følge. Stod på toppen etter 3t 15min fra bilen. Ble en god pause her oppe i fred og ro, og fortsatt nydelig vær. Omsider fortsatte jeg ned langs nordryggen der jeg møtte folk på vei opp. Trakk etter hvert bratt ned mot Svartådalen. Ble en lang nedoverbakke til jeg kom nedpå stien mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta. Fulgte stien vestover noen kilometer og krysset Svartåa omtrent der bekken ned fra Trollauget kommer ned. Ble vading til knærne, men det gikk greit. Planen var å gå direkte videre opp mot Trollhøtta via sørøstryggen. Bratt og tett skog i nedre del, men vel oppe på ryggen var det lettgått terreng med enkelte greie klyvepartier. Merket at det var lenge siden forrige joggetur, og sikkert på grunn av en puslete frokost så var ikke formen helt tipp topp i dag. Fikk ordentlig sure lår oppover mot toppen og måtte stoppe opp flere ganger. Men med jamna som dreg kommer en til topps til slutt, og det var jammen godt. Flott utsikt utover Trollheimen herfra!

Sørøstryggen opp mot Trollhøtta.
Liten pust i bakken. Ser tilbake mot Svarthøtta.
Tilbakeblikk på ryggen jeg gikk opp mot Trollhøtta.

Etter å ha fått i meg litt mat og drikke og funnet fram litt ekstra krefter ventet i grunn bare sjarmøretappen ned langs stien mot Trollheimshytta. Lang nedoverbakke altså! Der stien flater ut før Svartåmoen valgte jeg å korte ned ruta ved å krysse Svartåa nok en gang. For å klare det måtte jeg klyveklatre meg bratt ned i et juv. Elva var striere her nede, så her ble jeg våt helt til hofta. Kom meg opp en bratt grusrenne på andre sida for å komme innpå stien bort til Trollheimshytta. Sparte litt tid, men vet ikke om jeg vil anbefale denne varianten for hvem som helst.

På toppen av Trollhøtta.
Utsikt ned mot Trollheimshytta.
Snota og Gråsjøen.
Forserte Svartåa for å ta en snarvei.
Måtta klyve ned denne klippen.
Og kravle opp igjen her.
Vel framme på koselige Trollheimshytta.

Ble møtt av en hyggelig hyttevert på Trollheimshytta. Her fikk jeg meg både dusj og middag og hvilt ut før neste etappe dagen etterpå.