Bladet og Randers topp i Sunnmørsalpene (13.05.2017)  5

Start point Indre-Årsneset (8m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Bladet (1,290m) 13.05.2017 13:56
Randers Topp (1,414m) 13.05.2017 16:39

Fikk i oppdrag å føre en tur for Lurkarlaget i Sogndal til pinakkelen Bladet i Sunnmørsalpene. Med base på Standalhytta kjørte vi i samlet flokk til Indre-Årsneset der turen startet. Vi gikk i to gjenger med meg og Åsmund som turledere. Jeg gikk i forvegen med den første gruppa. Fulgte en noe våt sti oppover på sørsiden av elva i Instre Årsnesdalen. Varmt og grønt her nede i dalen, en fantastisk dag! Etter hvert valgte vi å krysse elva, og komme oss ut på en rygg. Stien ble omsider mer og mer utydelig, men fra og med 400 moh var det ikke like tett skog. På drøyt 500 moh møtte vi på snøen og gikk resten av veien oppover på ski.

Start ved Indre-Årsneset.
Varmt nede ved fjorden.
Bratt oppover.

Snøen var relativt bløt, men det var ingen overraskelse med den temperaturen i tillegg til at klokka hadde blitt en del utpå dagen. Omgikk noen bresprekker mellom 700-800 moh som man bør være oppmerksomme på i dårlig sikt. Det bratteste partiet var mellom 1100-1200 moh. Etter hvert fikk vi øye på pinakkelen og her var det av med ski og på med klatresele, hjelm og joggesko.

Snart oppe ved snøen.
På med skiene fra omlag 500 moh.
Utsikten tiltar med høydemeterne.
Randers topp i bakgrunnen.

Jeg ledet opp (greit med minst en grønn camalot), la en 120-slynge rundt toppblokka og rigget topptaufeste ut mot nordsida. Med litt strategisk plassering av topptauet kunne vi sende en og en opp på toppen der de fikk seg en luftig opplevelse. Etter hvert kom den andre gruppa opp og fikk oppleve det samme. En kar hadde til og med med seg en pils som ble plassert på toppen til alle som kom seg opp.

Klar for en luftig opplevelse.
Bladet - Norges svar på Kristusstatuen i Rio de Janeiro.
Så var det å komme seg ned igjen.

Det tok litt tid med klatringen, men vi rakk også en sjarmøretappe opp på Randers topp der vi ble servert nydelig utsikt over Sunnmørsalpene og nord mot Ålesund. For en nydelig dag!

Klare for en sjarmøretappe opp på Randers topp.
På toppen av Randers topp.
Samlet gjeng på toppen av Randers topp! :)
Nydelig utsikt mot nordvest.
Mot Ålesund.
What a feelin!
For en dag!

Returen la vi Ytstenesdalen siden jeg hadde hørt rykter om at utmarsjen var mindre våt her. Ganske bratt mellom 750-850 moh, og sola hadde stekt så mye at vi måtte av med skiene et lite stykke. Generelt vil jeg si at Inste Årsnesdalen er et bedre alternativ med hensyn til selve skikjøringen, men fra 500 moh og nedover var det utvilsomt mye bedre og tørrere å gå. Gikk stort sett langsmed sørsiden av elva til vi møtte på en sti som brakte oss nordover til Indre-Årsneset. Alt i alt, en flott dag og en herlig gjeng å være på tur med. Det ble feiret med et bad i fjorden og deilig middag på hytta etterpå.

Nydelig nedkjøring.
Bratt ned Ystenesdalen.
Nede i Ystenesdalen.
Av med skiene for i dag.
Utmarsj ned Ystenesdalen.
Flott sti ut mot Indre-Årsneset.
Friskt bad på tampen av dagen.

Takk for turen! :)

Kart

Inntegnet rute fra toppturføreren.