Gjensyn med Høgeloft (19.04.2008)  6

Start point Eldrevatnet (1,120m)
Characteristic Ski trip
Ascents Høgeloft (1,920m) 19.04.2008
Store Jukleeggi Vest (1,834m) 19.04.2008

Høgeloft 1920 moh - Knalldag!

For en herlig dag!
Deilig å gå bar i dag!

Kjørte opp til Hallingen Høyfjellshotell på Golsfjellet fredag 18. april, det var en del kø oppover Hallingdal da en god slump skientusiaster skulle legge i vei 38 km fra Finse til Ustaoset. Det var meldt et stabilt høytrykk flere dager framover, så for en gangs skyld var Bestemor beroliget over været. Etter en natt på Hallingen dro vi mot Hemsedalsfjellet, der ligger et 1920 meter høyt fjell som heter Høgeloft som jeg egentlig har litt dårlige minner med fra før. Høsten for tre år siden ble jeg møtt med en halv meter snø å vasse i, da ble alternativet Vesle Jukleeggi i stedet. Andre gangen var februar for to-tre år tilbake, da fikk jeg oppleve at Hemsedal sentrum og 1920 moh var to forskjellige verdener! Mine tynne flishansker klarte ikke kuling og 20 minus på toppen, jeg har aldri fryst så mye før, så denne gangen hadde jeg tatt med tykke votter selv om det så ut til at jeg ikke fikk bruk for dem.

Godt å komme opp, og utsikten er fenomenal.
Panorama fra Høgeloft i retning Jotunheimen.

Vi var fire stykker på turen, og etter å ha parkert bilen på en liten P-plass like før Oset smurte vi oss inn med solfaktor 30 for babyer som det alltid står på slike flasker. Vi la i vei over Eldrevatnet og tok sikte på å følge dalen som er vest for Store Jukleeggi. Det var så varmt at jeg kunne gå barkledd og uten stilongs hele turen, virkelig kongevær! Vi smørte skiene med VR 45 og satset på å gå med feller når stigningen begynte for alvor, det var faktisk tørrsnø hele turen. Når vi kom innover dalen fikk vi litt utsikt mot Hurrungane og Skarvheimen, fjellene lå badet i snø som jeg vil tro holder langt ut i månedsskiftet mai/juni! Tro om igjen dere bypakk som ikke tror at det finnes en snøflekk igjen i Norge.

På Store Jukleeggi med Høgeloft bak.
Halvor er fornøyd med turen.
Over Eldrevatnet på vei mot bilen.

Fulgte fjellskråningen inn til dalskillet der en elv kommer fra et vann på 1668 moh. Her tok vi en liten pause før vi fortsatte ufortrødent videre i det venstre dalsøkket mot pkt. 1731. Fellene kom godt til nytte, og snøunderlaget var fast og fint å gå på. Når vi kom til vannet 1668 var vi litt usikre på hvor vi skulle gå, men GPSen mente at vi skulle ta sikte mot skaret rett sør for pkt. 1815. Nå kunne vi se toppen, og som vi "fryktet" var vi ikke de eneste som hadde tenkt tanken på en tur på Høgeloft. Vel oppe tok vi en god pause og nøt panoramautsikten mot Jotunheimen, Skarveheimen, til og med Gaustatoppen stakk opp i det fjerne! Vi kunne sitte barkledd på toppen, uten et vindpust og slikke "påske-etter-påske" sola. Vi kunne skimte bort til sommerens mål i Jotunheimen da vi håper å rangle oppå topper som Mjølkedalstinden, Falketind og Store Skagastølstinden hvertfall.

Nedturen tok vi over Store Jukleeggi for å få en topp til på lista. Jeg har fortsatt ikke fått meg fjellski, og siden jeg begynner å bli en stor gutt blir det stadig vanskeligere å renne i fjellet på smale Madshus performance langrennski med slitte kanter. Resten av turen var bare kos, vi fulgte elva fra vann 1668 og rant jevnt nedover mot Eldrevatnet. Fikk noen herlige renn, selv om de voksne klagde litt over at de ble stive i låra etter all hockeystillingen. Alle var enige om at vi hadde en fin tur på en dag man får et fåtall av i året. Det var deilig med tacos etter turen, og god samvittighet hadde vi alle;)

Flere bilder

Flott å se bilder....

Written by knutsverre 10.10.2011 19:46

fra Høgeloft i slikt knallvær! Takk for fin turrapport. Panoramabildet mot Jotunheimen er imponerende. Tydeligvis en flott skitopp!