Lille Forra – Steigen på sitt beste (13.04.2017)  6

Start point Steigentunnelen vest (52m)
Ascents Lille Forra (1,228m) 13.04.2017 17:45

Endelig var det duket for påsketuren til meg, Endre og Øyvind Br. Vi hadde tatt fly til Bodø og leid bil her oppe noen dager. Planen var å gå noen turer i Nordland før vi etter hvert skulle forflytte oss til Sverige for å bestige den ”nye” 2000-metringen Sielmatjåkkå.

Litl Forra sett fra sørvest.

Samme dag som vi ankom Bodø satte vi oss i bilen og handlet på en påskeåpen Kiwi før vi vendte nesa nordover. Været var fantastisk, så vi måtte få oss en tur. Valget falt på Lille Forra i Steigen av den enkle grunn at den er en av de 85 toppene i Norge med primærfaktor på over 1000 meter. Parkerte i vestenden av Steigentunnelen og gjorde oss klare for tur. Øyvind fikk en litt tung start på turen da han skjønte at han for det første hadde tatt med seg et eldre skipar der den ene skien var knekt, i tillegg hadde han glemt å ta med seg stegjern. Heldigvis ordnet dette seg med at han fikk låne fjellski av meg, og stegjern fikk vi i grunn aldri helt bruk for.

Hamarøyskaftet sees i bakgrunnen.
På med skiene.
En liten pust i bakken og fellefiksing.

Bærte skiene gjennom skogen langsmed kraftlinja et stykke oppover. Bratt enkelte plasser, men var noen stitråkk vi kunne følge her og der. På rundt 150 moh tok vi på oss skiene. Litt tynt med snø de neste hundre høydemeterne, men lenger oppe i bjørkeskogen ble det vesentlig mer. Snøen var fin og stabil hele veien, men vinden hadde herjet enkelte plasser og laget gjennomslagsskare. Det gjaldt å finne de stedene vinden ikke hadde vært. Forserte et bratt parti på over 30 grader opp mot bolla like etter at skogen sluttet. Etter dette ble det slakere en god stund.

Deilig å gå på tur med spreke folk.
Ut mot havet!
Livet smiler!
Toppen i siktet.

De siste 300 høydemeterne opp nordvestflanken var bratte, men akkurat slakt nok til at vi klarte å baute oss opp med ski. Øyvind sleit med at en felle hadde løsnet, men kom seg opp med skiene likevel. Godt jobbet! De siste 50 meterne bort til toppen gikk vi uten ski, og her er det så bratt at det kan være kjekt å ha en isøks som sikkerhet.

Like før den siste bratte bakken til topps.
Gleder meg til nedkjøringa!
Tok lettvektskia i dag.
Endre og Øyvind på toppen av verda!

Utsikten fra toppen var ubeskrivelig flott, og spesielt i det fantastiske været vi hadde! Man blir rett og slett stolt av å være norsk. Fjella, snøen, storhavet.. Som Øyvind så fint beskrev det: ”Tenk å ha begavelsen det er å kunne beskrive med ord en så mangfoldig, omfattende og rå utsikt som den en finner på Litl Forra, og garantert på alle de andre flotte fjella i Steigen… For en grønnskolling sørfra er det iallfall mye ukjent selv om enkelte fjell er til å dra kjensel på fra litteratur eller andres bilder på nettet. Det var iallfall et vanvittig sammensurium av lavere, men like fullt svært imponerende alpine tinder, for anledningen nedlesset med skinnende rein snø og det alltid tilstedeværende storhavet med småøyer og Lofotveggen i det fjerne.”

Undertegnede på toppen.
Utsikt mot sørøst.
Topplatået.
Vil bare bli her for alltid!
Lar inntrykkene synke inn.

Måtte nyte dette en god stund før vi begynte å tenke på returen. Den øverste bratte flanken var fullstendig episk å kjøre på ski ned igjen. Drømmeforhold, i alle fall for meg og Endre som hadde alpint skiutstyr. Spesielt flott å kjøre på ski med så fine kulisser. I grunn hadde vi fin kjøring nesten hele veien ned, før det ble så lite snø at vi måtte av med skiene igjen. Kjørte deretter videre til Brennvika lenger ute i Steigen der vi slo opp teltet for natten.

Earn your turns!
Undertegnede i sving.
Endre på vei ned igjen med storslåtte kulisser.

Tusen takk for en nydelig tur, Endre og Øyvind! :)

Kart

Start date 13.04.2017 15:13
End date 13.04.2017 19:27

Missing title

Written by Mayhassen 11.05.2017 11:47

Så jo helt konge ut detta!