Klatrekurs i Osloområdet (25.03.2017)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Søndre Kolsåstoppen (344m) 25.03.2017 not summited
Vardåsen i Asker (349m) 25.03.2017 not summited

Årets første introkurs i klatring med naturlige sikringer med familien Bente, Oda og Øystein som tidligere har vært med meg på Storen og har deltatt på et inne-til-ute klatrekurs. Lørdag var vi oppe ved Kolsås sydstup og hadde base ved ”Gårdsplassen” som er en flat hylle der det er lett å prøve seg fram med å sette egne sikringer. Været var fint hele helgen og vi merket av våren for alvor var i anmarsj. På søndag var det til og med opp i 18 grader!

Living the dream!

Oppsummert temaliste for helgen:

Utstyr:
  • Klatrefører, klatreboka, grigri+jumar, 4 tau, kileutstyr, ekspresslynger, førstehjelp, vann, mat, kniv, varme klær, anmarsjsko, mobil, heisesekk, 240 slyng
  • Personlig utstyr: Sittesele, klatresko, hjelm, tre skrukarabinere, 2x120 slynge, 10 ekspresslynger enkeltkarabiner, klemknuteslynge (kjøp en meter med 7 mm slyngetau på Inter Sport), taubrems (helst med "guidefunksjon") og nøttepirker (verktøy til å ta ut kiler med)
Oda i rappell ned fra Gårdsplassen på Kolsås.
Flotte kulisser på Kolsås!
Klatrere på Hollywood (4+).
Øystein følger på topptau.
Klatring er gøy!

Lørdag – Kolsås øvre sydstup:
• Møtes i Toppåsveien. Sjekke at alle har alt utstyr, fordele dette. Gå rolig oppover.
• Litt mer om kurset, formål, rammer og program. Hva er naturlige sikringer, hvorfor/etikk, faremomenter. På med utstyret. Kan dette knyttes opp mot fjellklatring (turplanlegging, tid, løst fjell/alpine farer, nedkjøling, rappellblokker)
• Introduksjon til naturlige sikringer (aktive/passive, KIDS). Alle setter sikringer før vi ser på dem.
• Forklare prinsippet med standplass/topptaufeste
• Lager tre standplasser og rappellerer (med skjøtet tau). Vi gjør det to ganger.
• Lunsj
• Demonstrasjon og gjennomføring av taulagsrutiner på flertaulengders rute langs bakken.
• Oppsummering, neste dag.

Fin dag i Vardåsen.
Bente har kontroll på standplass.
Vårstemning.
Uttopping!

Søndag – Vardåsen:
• Gå samlet opp til Vardåsen. Mens deltakerne racker opp går jeg opp og rappellerer ned.
• Klatring over flere taulengder på Jungelstien. Jeg går ved siden av på faste tau, rappellerer fra oven. Rappell ned igjen over to taulengder.