Hafella på Holtefjell (23.01.2017)

Start point Rv. 64 (175m)
Characteristic Jogging
Ascents Hafella (624m) 23.01.2017 11:34

Bestemte meg for å ta en joggetur denne formiddagen siden daltåka lå for lavt til at uteklatring var aktuelt før på ettermiddagen. Siktet meg inn på en pf > 100 m topp i nærområdet som jeg ikke hadde vært på før, og målet falt på Hafella ved Holtefjell i Øvre Eiker.

Myra sørvest for Hafella.

Parkerte langs rv. 64 der veien opp mot Bråkedalen tar av. Jogget med piggsko på den isete grusveien opp Bråkedalen til det omsider slaket ut like vest for toppen. Veien opp Bråkedalen er for øvrig åpen for bilferdsel mot bompenger, men i dag var det for isete med piggfrie dekk og forhjulsdrift.

På toppen med utsikt mot vest.
Utsikt mot nordvest.
Utsikt sørover.

Var fin vinterstemning på myra der jeg tok av på en traktorvei opp i søkket sør for toppen. Traktorveien fulgte jeg noen hundre meter til den etter hvert begynte å svinge for mye mot høyre. Her var naturlig å fortsette rett fram og langs en delvis merket sti som førte meg helt til topps. Litt snø gjorde det delvis utfordrende å følge stien, men det gikk stort sett greit å finne fram.

"Mitt lavlandsliv har jeg levet ud,
"Mitt lavlandsliv har jeg levet ud, her oppe på vidden er frihet og Gud, der nede famler de andre." -Henrik Ibsen. Vikersund i kulissene.

På toppen var det åpent landskap og veldig fin utsikt i de fleste retninger. Brukte rundt 45 minutter opp hit mener jeg huske. Absolutt en tur å anbefale. Etter hvert ble det såpass kjølig at jeg måtte få i meg varmen ved å springe ned igjen til bilen.