Knektemyrfossen Øst ved Fortun (19.02.2016)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Knektemyrfossen Øst 19.02.2016

Etter å ha spottet en flott og iøynefallende islinje på vei ned fra Turtagrø på mandag var jeg ivrig på å gi den et forsøk. Eivind og Håkon var gira, så kl. 06.15 reiste vi fra Sogndal denne fredags morgenen. Jeg var nødt til å rekke et møte kl 20.00 og et foredrag jeg skulle holde på Fjellsportfestivalen, derfor hadde vi litt tidspress på oss.

Islinja vi gikk.

Islinja ligger i fjellveggen sørvest for Knektemyrane, på Sauaholsnosi. Der går det to åpenbare islinjer, men vi klatret den østligste som virket feitest. Parkerte i ei lomme på 670 moh. Linja er relativt lang, over hele 450 høydemeter fra start til topp, hvorav hardeste taulengde er av graden WI5+.

På vei mot fossen.
Første del av fossen.
Eivind i første taulengde.

Fra der vi parkerte bilen trasket vi nedover langs veien til venstresvingen ved Egg. Herfra gikk vi direkte opp mot linja vår som det viser seg at er blitt klatret flere ganger tidligere. Man må være kreativ for å finne førstebestigninger, selv i Sogn. Innmarsjen var relativt grei. Noe trasking i ur, men det var ikke spesielt langt. Isen så veldig fin ut, og det lå ikke særlig mye snø i terrenget. Positivt for utmarsjen også! Nå var det bare å støte på.

Crux-søyla.
Fine omgivelser!
Oppover i crux-søyla.

Med hele 17 isskruer og to micro traxions lå det an til å bli gått lange taulengder. De første 40 meterne var greie å soloere før det bratnet til for alvor. Eivind startet showet med å klatre 80 meter, WI4. Fra vi forlot bilen til vi var i gang med første taulengde tok det omtrent en time. Trikset, i enkelt terreng er at førstemann leder en hel taulengde (60 meter), deretter setter han på en microtraxion på tauet (to stk dersom to halvtau/personer som følger) slik at andremann kan klatre samtidig med førstemann (såkalt ”løpende sikring”). Dersom andremann faller vil det stoppe ved hjelp av microtraxion, og førstemann merker ingenting. I prinsippet, dersom førstemann har nok sikringer kan han klatre en hel taulengde (60 meter) til før han setter standplass og andremann har ankommet micro traxion, totalt 120 meter med sammenhengende klatring.

Nest siste taulengde.
Tilbakeblikk fra før nest siste taulengde.
Håkon i hakkemodus.

Dette trikset fortsatte jeg med å bruke videre 150 meter (de siste 30 meterne foregikk på vanlig ”løpende sikring”), WI3, til jeg nådde innsteget til den bratteste søyla som er cruxet på linja. Satte standplass et stykke på høyresiden med hensyn til isnedfall. Jeg fikk æren av å lede taulengden. Klatret bak den ene søyla og jobbet meg opp på den som så ut til å være mest klatrebar. Her var det bratt, og mye lenger enn det så ut som. Hele 40-50 meter klatring var det nok. Selv om det var bratt, fant jeg noen greie hviler og skrueplasseringer. Så vil anslå graden til WI5+ under dagens forhold.

Snart oppe. Hurrungane i kulissene.
Siste isopptak.
Toppjubel!

Eivind og Håkon var fornøyd med ledinga mi, noe som var kjekt å høre. Håkon fortsatte showet ved å lede 90 meter, WI5. Veldig god is på denne taulengden. Chamonix-forhold! Gikk greit å klatre etter to samtidig, noe som var en fin erfaring for min del som stort sett har klatret i toertaulag. Dette fordrer dog en del erfaring, konsekvenstenkning og kommunikasjon. Videre var det ei lett WI2-lengde før nok en bratt lengde som Eivind ledet (WI4+). Her er det eventuelt mulig å gå en lettere variant lenger mot høyre.

Sognefjorden i det fjerne, nede ved Skjolden.
Akebakke ned igjen.

Herfra og oppover er det i grunn bare 80 meter med snøbakke og et kort isopptak (WI3) for å komme opp på topplatået. Godt teamwork i dag, og effektiv klatring! Brukte 5 timer fra innsteget til toppen. Nesten 100 vertikale høydemeter i timen, og det er absolutt innafor! Alt i alt var dette en veldig fin linje. Hadde den ligget i Hemsedal eller Rjukan ville det vært en superklassiker, helt sikkert! På toppen fikk vi dessuten strålende utsikt helt ned til Sognefjorden samt Hurrunganes høye tinder. Her har man ingen grunn til å klage!

En alternativ linje på samme veggen, noe lenger vest. Muligens noe mixed.

Returen gikk effektivt ved å spasere østover 700 meter og trekke ned i ei snørenne som går helt ned til veien. Enkelte plasser er det så bratt at man bør trekke inn i skogen. I dag var det også veldig stabil snø, så skredfare var heller ikke noe problem annet enn uskyldig sluff. Var tilbake ved bilen omtrent 45 minutter fra vi forlot toppen. Dette ble feiret med bolle og kakao på Lustrabui på vei hjem mot Sogndal.

Takk for en flott tur, Eivind og Håkon! :)

Se også: Knektemyrfossen Vest ved Fortun

Kart

grattis!

Written by kobbenes 23.02.2016 07:37

Stilig linje. Står den andre linja for tur?

Sv: grattis!

Written by 500fjell 23.02.2016 10:41

Skal ikke se bort i fra at den også må prøves ut :)