Storknuken i Inderøy (27.11.2015)

Characteristic Jogging
Ascents Storknuken (502m) 27.11.2015

Våknet til skikkelig høstvær med pøsende regn i Trondheim. Fikk låne sengeplass hos en kamerat som bor oppi Byåsen. Etter en tidlig frokost tok jeg fergen over til Fosen og hadde i utgangspunktet planlagt å få gått tre-fire kommunetopper denne dagen. Med tanke på det været som for øyeblikket herjet over hele Trøndelag mistet jeg all motivasjon til å bevege meg ut av bilen. Tanken på null sikt og være konstant klissvåt fristet rett og slett ikke.

På vei inn mot Kilen. Storheia ligger oppi åsen i kulissene.

For mosjonen sin del begrenset jeg ambisjonene til å velge én topp – Storknuken i Inderøy. Kjørte veien innover mot Kilen. Å starte fra Kilen er nok det korteste, selv om det går fine stier fra øst. For å få litt mer turmengde valgte jeg å parkere ved demningen på østsida av Åfjorden. Var ganske glatt og isete inn her, men det gikk akkurat greit med kun forhjulstrekk.

Utsikt nordover, på vei mot toppen.

Før turen tok jeg meg en to timers lur. Sov litt dårlig i natt på grunn av bilstøy utenfor huset. Idiotisk nok hadde jeg glemt å skru av lysene på bilen, så batteriet var helt utladet. Det fant jeg først ut etterpå…

Omsider kom jeg meg ut av bilen og jogget inn den glatte veien til Kilen. Herfra fulgte jeg en skogsbilvei i åssida sørover. Denne veien ble etter hvert mer og mer gjengrodd, så til slutt tok jeg bare å siktet meg inn mot toppen. Holdt nesten på å gå på en navigeringstabbe da jeg uten å ha sett på kartet begynte å gå mot en ås lenger sør. Korrigerte meg inn relativt raskt.

Toppen ses sentralt i bildet.

Forserte noen myrer og bekker før stigningen opp mot toppen tok til. Lå rundt +-10 cm klissvåt snø i terrenget her oppe. En skikkelig våt dag ja. Drøyde ikke tida lenge på toppen før jeg returnerte. Var litt bekymret for mørkets frembrudd som lå like rundt hjørnet. Tok en slags snarvei ned igjen som jeg er usikker på om lønnet seg. Rotet meg delvis bort i en del ekle hogstfelt.

På toppen av Storknuken.

Kom tilbake til bilen akkurat idet det var så mørkt at det var kjekt med hodelykt. Kaldt beregnet! Da jeg skulle skru på bilen og få varmen i meg var som sagt batteriet flatt. Pokker! Og jeg som skulle rekke et julebord og et intervju med en journalist i lokalavisa Frostingen… Langt til nærmeste folk også, så løsningen ble å ringe etter hjelp fra NAF, noe som tok 2,5 time med venting. Man lærer så lenge man lever… Ble uansett et hyggelig julebord hos Rune i Frosta før jeg reiste hjem til Sogndal dagen etter.

Kart

Start date 27.11.2015 14:09
(UTC+01:00)
End date 27.11.2015 16:03

Missing title

Written by Mayhassen 30.11.2015 16:41

Hehe, du er deg selv lik :)

Sv:

Written by 500fjell 30.11.2015 16:52

Kunne fort gått gærent i Atacama husker du :) Batteriet på Peugeoten er nok ikke like sprekt nei.