Tveitakvitingen (28.10.2015)

Start point Kvamsskogen (358m)
Characteristic Jogging
Ascents Tveitakvitingen (1,299m) 28.10.2015

På vei hjem til Sogndal, dagen etter å ha holdt et foredrag for Bergen og Hordaland Turistforening i Osøyro var været såpass fint at jeg valgte å ta en pitstop på Kvamskogen for å få med meg en kommunetopp – nemlig Tveitakvitingen i Fusa/Samnanger.

Morgenstund har gull i munn.

Parkerte like ved riksveien og jogget innover grusveien til Mødal, også kjent som negerlandsbyen (siden det er så mange som soler seg der i påsken?). Herfra fulgte jeg sti i retning Tveitakvitingen. Først opp mot Såta og så videre vestover. Været var relativt kjølig i dag, og oppe i høyfjellet lå det faktisk en del nysnø.

Utsyn sørover Hardangerfjorden.
Fine høstfarger...
Toppen anes i det fjerne.

Stien mistet jeg da jeg kom opp på Gråfjellet, så herfra gikk jeg bare der det så best ut. Hadde en liten utfordring med å krysse utoset til 982-vannet, men så lenge jeg gikk langt nok sør gikk det greit. Litt sånn småkupert brelandskap her, men så lenge man fant den beste veien var det stort sett fine svaberg å springe bortetter.

Isflak på 982-vannet.
Vinteren er i anmarsj.
Fine snøfonner å følge oppe i høyden.

Opp mot selve toppen fulgte jeg ryggformasjoner og snøfonner som var slake nok til at jeg fikk feste med beina. Snøen var ganske så hard. Det siste partiet flatet det ut bort mot toppvarden. Nydelig utsikt i alle retninger!

Toppvarden til Tveitakvitingen.
Utsikt vestover.
A beautiful day!

Ble sittende her en stund før jeg begynte å tenke på hjemveien. Fulgte stort sett samme rute som fram, bortsett fra at jeg sklei meg ned langs noen snøfonner litt lenger nord enn der jeg gikk opp mot selve toppen.

Solnedgang ved Hardangerfjorden på vei hjemover.

En fin tur som er mest vanlig å gjøre på ski, men som også fungerer på barmark!