Kommunetoppjakt på Sørlandet del 1 (26.08.2010)  5

Midtstrandnuten (790m) 26.08.2010
Rubbeheia (558m) 26.08.2010
Skoræ (1,041m) 26.08.2010

Siden godværsperioden i Jotunheimen og på Nordvestlandet nå var over måtte jeg lete etter andre landsdeler hvor sola muligens kunne titte frem. Etter en research på yr.no besluttet jeg å dra sørvestover for å ta kommunetopper i Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland. 25. august hadde jeg en pit-stop innom «askogvoll» i Tønsberg før jeg gasset innover i landet til hyttefeltet på Svolbergheia like ved Risdal. Bommen opp til hyttefeltet stod åpen. Neste dag begynte kommunetoppjakten...

Befjell i Froland

Befjell sett fra øst.

Våknet opp til knallvær! Det var bare å få på seg sekken og jogge i vei oppover den første motbakken. En brå start på dagen kl. 07.30. Fulgte skilting mot Befjell, først på traktorvei før sti. Jeg måtte over en del myr, men takket være en del stokker holdt jeg meg nesten helt tørr. Her oppe hadde høstfargene begynt å komme, denne årstiden er kanskje den aller vakreste i slikt vær. Fra toppen har man panoramautsikt til alle kanter, og det var en toppbok i et lite skap ved varden. Inne i skapet var det rene fluereiret. Isj! Spiste en skive før jeg småjogget tilbake til bilen.

1t 30min
350 høydemeter
8 km

Sør for Himmelsyna i Birkenes

Varden på toppen av Himmelsyna.

Det var ikke lenge jeg trengte å kjøre før jeg måtte ut av bilen igjen. Parkerte ved brua over Vatnedalsåna der det stod en bom. Herfra syklet jeg hele veien opp til Knutsli. Bakkene var seige og svetten fossrant! Fra veiens ende gikk jeg i luftlinje opp til Himmelsyna. Greit fremkommelig terreng heldigvis. Utsikten var minst like fin her som fra Befjell! Kommunetoppen i Birkenes ligger riktignok noen meter sør for hovedtoppen, så dette punktet fikk naturligvis også en visitt. Ned bakkene til bilen gikk det fort, og jeg angret nå på at jeg la fra meg hjelmen i bilen. Heldigvis kom jeg meg ned i god behold. :) Fristet å ta et bad i åna, men det fikk vente i dag.

1t 30min
470 høydemeter
12 km

Rubbeheia i Iveland

Toppvarden på Rubbeheia.

Kjørte videre i retning Evje, men tok av i retning sørover ved Galteland. Parkerte der veien inn mot Kvasshammar tar av. Denne veien var stengt med bom. Syklet til der veien begynner å svinge nordover og veistandarden reduseres. Her så det ut som noen drev med gruvedrift av noe slag! Gikk på GPS-navigasjon inn til toppen. Mange myrer måtte forseres og etter hvert dreit jeg i om jeg ble våtere. :) Klarte å gå for mye mot sør et sted og tapte litt tid på det. Fra toppen var det ikke akkurat noen kongeutsikt, men det fikk så være. Det er litt av moroa med kommunetopper, å ende opp på topper som akkurat denne.

50 min
200 høydemeter
5 km

Midtstrandnuten i Evje og Hornnes

Ingunn og Brian på toppen av Midtstrandnuten.

Etter Rubbeheia ble det en drøy biletappe opp til Espelid før en bomveg med lav standard (kr. 50,-) inn til Koland. Det var idyllisk her inne, og Gyvatn var demt ned noen meter slik at det var enkelt å følge steinene i vannkanten. Tok til høyre etter Fiskebekk og forsøkte å komme over skoggrensa bort til toppen. Det viste seg å være ganske myrete og kupert terreng som måtte forseres. Like før toppen fant jeg en 8m høy hammer som jeg klatret opp, ganske nervepirrende da øverste del var noe teknisk! Møtte et hyggelig ektepar på toppen – Brian og Ingunn som bor i Evje. De kjente «Dag G – Evje» fra Fjellforum, verden er jammen ikke stor. :) Legger ved et bilde av dem på toppen etter deres ønske (de hadde ikke med kamera). Nøt utsikten sammen med dem en liten stund før jeg returnerte til Koland. Gikk bratt rett ned til Gyvatn og fulgte stranda noen kilometer tilbake til bilen. Turen ble avsluttet med et forfriskende bad i vannet, deilig!

1t 45min
330 høydemeter
6 km

Skoræ i Åseral

Toppvarden på Skoræ.

Dagens siste topp ble Skoræ i Åseral, Norges sørligste topp over 1000 moh. (med en viss p.f.). Kjørte opp til Ljosland og parkerte på den store parkeringsplassen ved Farevatn. Holdt et jamt tempo i håp om å rekke middag på kroa i Åseral. Ikke flust av døgnåpne bensinstasjoner langs småveiene i indre Agder... Stien jeg fulgte var GJØRMETE, noe alle Setesdalssauene har mye av skylda for. :) Etter langt om lenge forlot jeg stien mot høyre og sprang opp på Skoræ (det går en vardet sti opp hit på nordøstryggen som jeg fant på returen). Fra toppen var det utrolig fin utsikt og vakker ettermiddagssol! Her kunne jeg sittet lenge, gjerne tatt med meg sovepose og liggeunderlag (forstod at du overnattet her Dag?). Utsiktsmessig vil jeg si at denne toppen bør anbefales på det varmeste. Skuffelsen var stor da jeg vel tilbake på veien oppdaget at Åseral kro stengte kl. 19.00. Kjørte til Øvre Flottorp der jeg overnattet og kokte meg boksemat i stedet. På kvelden fant jeg plutselig ikke mobilen. Banna lenge da jeg var sikker på at jeg hadde glemt den igjen på Skoræ. Heldigvis hadde jeg bare mistet den under bilsetet. :)