Skorsfjellet og Byttejuv (13.08.2015)  5

Start point Seimsdalen (600m)
Ascents Skorsfjellet (1,322m) 13.08.2015
Visits of other PBEs Bøttejuv (1,229m) 13.08.2015

Bjørn-Even og jeg sov lenge ut på hybelen min hjemme i Sogndal. Hadde ikke så mange planer annet enn at vi skulle traske opp til Tindeklubhytta og hente noen saker i bilen min som stod på verkstedet i Øvre Årdal.

Store Austanbotntinden spirer opp i horistonten. Sett fra stølen Skor.
Idylliske Skor.

Siden det var så fantastisk vær så kunne vi nesten ikke bare sture nede i lavlandet. Jeg fikk overtalt Bjørn-Even til å bli med til Byttejuv og Skorsfjellet som ruver på vestsida av Årdalsvatnet med sin steile østvegg. Har også sett denne toppen fra nesten samtlige av toppene i Hurrungane, så jeg så for meg at det måtte være god utsikt mot dette fjellområdet. Turen er heller ikke så forferdelig lang.

Ville og vakre Hurrunger.
Bjørn-Even på kanten av stupet på Byttejuv med Øvre Årdal i kulissene.

Kjørte oppover Seimsdalen og parkerte i siste venstre hårnålsving. Stod flere andre biler her. Fulgte fin sti mot Skorsfjellet og Byttejuv. Passerte stølen Skor hvor vi fikk øye på Store Austanbotntinden. Ruslet i rolig og behagelig pratetempo videre oppover. Den tydeligste stien går opp til Skorsfjellet, men det er også vardet ut til Byttejuv som vi besøkte først.

På toppen av Skorsfjellet.
Tøy og bøy! :)

Vanvittig luftig stup her! Fantastisk utsyn mot Øvre Årdal og inn mot Hurrungane. En virkelig perle flere bør få med seg, men pass på å ikke gå for langt ut mot kanten. Her går det virkelig rett ned!

Kjekt med snøfonner ned igjen.

Etter dette gikk vi i terrenget opp til Skorsfjellet for å få med oss denne toppen også. Tok en matpause her før vi omsider fant veien ned fra fjellet. Ble ganske så sen ankomst på Tindeklubhytta.

Missing title

Written by ligroenb 21.08.2015 01:39

Denne har jeg tenkt meg på i morgen forhåpentligvis, kjapp og fin tur ser det ut til :)

Sv:

Written by 500fjell 21.08.2015 01:41

Veldig fin tur ja! Flott utsyn mot Øvre Årdal fra Byttejuvstupet, og ikke minst Hurrungane :)