Besshøe via Jo-stigen (13.09.2014)

Start point Gjendesheim
Ascents Besshøe (2,258m) 13.09.2014
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 13.09.2014
Besshøe via Jo-Stigen 13.09.2014

Under årets Fjellfilmfestival på Gjendesheim fikk jeg den store æren med å holde foredrag om mitt prosjekt om å bestige alle Norges fjelltopper over 2000 meter. En god erfaring som var utrolig moro! Mellom alle foredragene og filmene rakk vi å utnytte det fantastiske høstværet som regjerte denne helgen. Sammen med Martine, Geir Arne samt tre andre jenter bestemte vi oss for å prøve å gå Jo-Stigen opp til Besseggen og kanskje også en tur oppom Besshøe.

Oppover Jo-Stigen med Gjende i bakgrunnen.
Jo-Stigen.

I nydelig, varmt og klart høstvær satte vi i marsj fra Gjendesheim og innover mot Memurubu langsmed Gjende. Frodig skog og sandstrender var det mye av innover her, og jeg prøvde å observere en del flora i og med at dette var eksamensstoff på det studiet jeg går på i Sogndal. Naturkjennskapen er viktig på tur og gir opplevelsen en egen dimensjon. Markert med en varde i ura like oppunder en rød hammer fant vi oppgangen til Jo-Stigen som er en noe bratt sti fra Gjende og rett opp til Besseggen. Geir Arne hadde gått her før og kunne bekrefte at vi var på rett vei.

Har du sett den Gjendineggen noen gang?
Besshøe sett fra Bessvatnet.

Enkelte i gruppa slet litt med diverse kroppslige skavanker, så etter å ha bakset oss opp til Besseggen ble det klart at vi måtte dele oss i to dersom jeg skulle rekke foredraget mitt på ettermiddagen. Jeg og to andre gikk dermed i forvegen, mens resten tok det litt mer med ro lenger bak. Vi spankulerte ned til Bessvatnet og fant en grei oppgang herfra og opp til Besshøe. Et lite klyveparti måtte forseres før det var grei vandring i ur resten av veien til topps.

Utsikt fra toppen av Besshøe.

På toppen fikk vi oppleve Jotunheimen på sitt beste i dette klare været, og med gulbrune høstfarger i dalførene. Det eneste som manglet var et lite melisdryss, og så er det jo litt trist at slike gode og varme somre tærer på breene. Tok oss en god matpause før vi trasket østover mot Bessvatnet. Greit vardet langs Brui og noen morenerygger i nedre del.

Fine høstfarger på vei ned fra Besshøe mot Bessvatnet.

Så ventet bare en parademarsj bort til utoset på Bessvatnet før den siste stien ned til Gjendesheim. En vanvittig fin dag som ble fulgt opp med en stilig nordlysshow på natten.

Takk for turen, og for årets Fjellfilmfestival!