Fem toppturer i Jotunheimen, Stryn og Sunnmørsalpene (07.03.2020)

Ascents Midtstolhyrna (1,771m) 07.03.2020 11:24
Midtstolhyrna nord for (1,660m) 07.03.2020 12:08
Visits of other PBEs Skjerdingsdalssætra p-plass (608m) 07.03.2020 08:06
Skjerdingsdøla bro (590m) 07.03.2020 08:06

Samlet turrapport for fem ulike toppturer i Jotunheimen, Stryn og Sunnmørsalpene som ble gått nå i vinter.

Midtstolhyrna

Kommune: Stryn | Distanse: 11.4km | Høydemeter: 1283m | Turlengde: 5t 12min | GPS-Track

Ruten som ble gått på denne turen (Fjellmodell av FATMAP)

Svært gode værmeldinger for denne dagen, men i siste liten endret meldingene seg til ganske kraftig økning i vind utpå dagen. Av mange mulige planer denne dagen ble Midtstolhyrna valgt. Gikk fra Skjerdingsdalssætra og inn til en bro som krysser elva. Herfra gikk det rimelig effektivt rett opp mot Midtstolhyrna. Første stopp ble ved brevannet på 1125m. Herfra tok vi mot venstre og holdt oss på høyden sør for selve brefallet. Planen var å renne ned samme vei som vi gikk opp, men vinden hadde ødelagt mye av snøen hele veien opp så det ble vurdert til at det var bedre å renne ned fra Stolhyrna hvor det mest sannsynlig var større sjanse for god snø.

Kryssing av Skjerdingsdøla
Skummel åpning øverst i breen
Midtstolhyrna

Vi gikk opp på Midtstolhyrna og fulgte ryggen videre nordover mot 1663m-toppen. Det blåste litt, men ikke så alt for mye, men i vest og sør fokket det godt på mange fjell, så en vindøkning var nok like rundt hjørnet. Tok av oss fellene på 1663m-toppen og startet nedkjøringa derfra. Vi kunne ha gått helt opp på Stolhyrna og rent derfra, men en renne like nord for 1663-toppen ble såpass fristende at turen gikk ned her. Derfra ble det 900 høydemeter med svært fin nedkjøring på flotte snøforhold, langt bedre kjøresnø her enn dalføret vi gikk opp i.

Midtstolhyrna sett fra 1663m-toppen
Lodalskåpa i sør

Kolåstinden

Kommune: Ørsta | Distanse: 11.9km | Høydemeter: 1192m | Turlengde: 5t 1min | GPS-Track

Ruten som ble gått på denne turen (Fjellmodell fra ett tidligere bilde jeg har tatt)

Det har blitt tre turer på Kolåstinden i første kvartal i år. Alle tre på utrolig gode forhold med uendelig mengder pudder og løssnø fra bunnen til toppen. Litt utfordrende vær men lave skyer og whiteouts har gjort at nedkjøringen måtte times godt alle tre gangene. Det ble noen timer venting med gravetjeneste under toppen på den andre turen blant annet i vente på bedre lys. Bildene nedenunder er fra alle de tre forskjellige turene.

Siste snøbyge før sola kommer frem trodde vi basert på værvarselet, men det ble 10cm mer snø før toppen var nådd
Rennene ned fra Sætretindane ser skummelt innbydende ut!
Det har vært mye vær i vinter som kommer til syne om man graver litt nedover
Kolåstinden tar seg som vanlig godt ut

Besseggen

Kommune: Vågå | Distanse: 17.3km | Høydemeter: 884m | Turlengde: 5t 15min | GPS-Track

Ruten som ble gått på denne turen (Fjellmodell av Norge i 3D)

Jeg hadde aldri gått Besseggen før, verken sommer eller vinter. Men nå var det på tide å ta turen ettersom det stadig kommer spørsmål angående vinterføring over denne kjente eggen. Fin egg, men totalt avblåst da vi gikk den så det er en litt unødvendig randonee-tur! Her er det fortsatt fjellski som gjelder.

Innover Bessvatnet med Besshøe i front
Besseggen i front
Utsikt fra eggen

Besshøe

Kommune: Vågå | Distanse: 20.3km | Høydemeter: 1409m | Turlengde: 6t 52min | GPS-Track

Ruten som ble gått på denne turen (Fjellmodell av Norge i 3D)

Så ble det en spennende tur til Besshøe. Værvarselet meldte bra vær på Besshøe, men tett skydekke på toppene i rundt. Vinden lå på mellom 16m/s og 22m/s hele dagen, og med mange kuldegrader så lå nok den effektive temperaturen ganske langt nede på skalaen. Håpet var å finne noe brukbar snø ned bekkedalen fra breen å ned til Bessvatnet.

Sola står opp, det ble varmt og vinden var ikke-eksisterende nede ved Bessheim
Blåste godt over Bessvatnet
Gnagsårpause
Fikk heldigvis sett litt av utsikten fra toppen

Eidshornet

Kommune: Stranda og Fjord | Distanse: 8.8km | Høydemeter: 1021m | Turlengde: 4t 32min | GPS-Track

Ruten som ble gått på denne turen (Fjellmodell av FATMAP)

Det ble to turer til Eidshornet ved Geiranger. Bildene under er tatt fra den andre turen som jeg gikk seint på kvelden i håp om å få noen nattbilder. Det var fullmåne og meldt klarvær så selv om jeg hadde med lommelykt ble den nesten ikke brukt. Turen gikk fra Korsmyra på 620m, så denne toppen er lett tilgjengelig med flere gode nedkjøringsalternativer og ofte mye god snø. Det hadde vært varmegrader på dagen opp til omlag 1000m, men videre opp var forholdene svært gode med en god halvmeter løssnø innerst i botnen sør for selve toppen. Fulgte trygg og avblåst rygg øst for Geitfonnegga på tur opp. Spektakulær nedkjøring mot Geirangerfjorden!

Fulgte sporene mine fra dagen før på vei opp
Geiranger, fjord og fjell, stjerner å månelys, nesten for idyllisk!