Sirikjerke i Øvre Eiker og toppene rundt (25.01.2020)

Ascents Fjellstua (613m) 25.01.2020
Nordøst for Fjellstua (613m) 25.01.2020
Helvetesnuten (569m) 25.01.2020
Sirikjerke (635m) 25.01.2020
Slettfjell (598m) 25.01.2020
Smøråsen (618m) 25.01.2020
Jeg fulgte rv35 til Såsen litt sør for Vestfossen. Her svingte jeg inn på bomveien som førte meg innover Krambudalen. På grunn av tømmerdrift gikk det greit å kjøre inn til krysset der hvor veien tar av opp mot Sarabakkfjell. Herfra var det blank is, og med piggfrie dekk var det uaktuelt for meg å fortsette.
Holkete vei oppover mot Sarabakkfjell
Jeg satte på meg piggsko og trasket avgårde oppover veien. Dagens første mål var å besøke Slettfjell som ligger rett vest for Sirikjerke. Veien ble fulgt helt opp til skaret nordøst for toppen, herfra var det bare å sette kurs opp mot toppunktet. Jeg visste at det sti oppover hit, men det var såpass mye snø igjen her oppe at stien ikke var god å få øye på. Uansett var det greit å gå direkte på skaren og snart sto jeg ved den meget forseggjorte varden på toppen av Slettfjell. Herfra var det god utsikt nord-og vestover.
Imponerende varde på toppen av Slettfjell
Ved varden på toppen av Slettfjell
Utsikt mot Hokksund fra toppen
Slettfjell innfridde veldig som topp og turmål!

Fra Slettfjell gikk jeg samme vei tilbake igjen til jeg kom til der hvor stien gikk inn mot Sirikjerke. Fulgte sti/blåmerking oppover til toppen. Her var det fint turterreng, og jeg kommer garantert til å ta turen opp også sommerstid når det ikke er så mye snø her oppe. Sirikjerke sto ikke noe tilbake i forhold til Slettfjell, og i tilleg til en fantastisk utsikt var toppen var godt markert med både skilt og trigpunkttårn.
Stien opp mot Sirikjerke er godt merket

Fra Sirikjerke valgte jeg å fortsette østover langsetter høydedraget. Her og der så jeg blåmerkingen, men stien var ikke synlig noe sted pga snø. Stort sett gikk jeg oppå skaren, og det var åpent og fint skogsterreng! Første mål var toppen av Smøråsen som ble en liten nedtur etter de to toppene jeg nettopp hadde besøkt.
Begrenset utsikt fra Smøråsen, men mange gamle og stilige trær. Her ses toppunktet.
Fra Smøråsen gikk turen via Fjellstua og Fjellstua NØ. Sistnevnte var en artig og markert kolle som i tillegg kunne by på en flott utsikt mot nord og nordøst.
NØ for Fjellstua er en artig og markert kolle som byr på god utsikt

Fra Fjellstua NØ gikk jeg via Helvetesnuten og videre bratt ned nord for denne tilbake til bilen.
Fra Helvetesnuten mot den markerte kollen Fjellstua NØ midt i bildet og Fjellstua til høyre