Kalvehøgde og Leirungskampen (16.08.2014)  5

Start point Torfinnsbu (1,012m)
Endpoint Torfinnsbu (1,068m)
Leirungskampen N1 (2,045m) 16.08.2014
Leirungskampen N2 (2,050m) 16.08.2014
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 16.08.2014

Etter gårsdagens Torfinnstindtravers i varierende værforhold var vi mer enn klare for litt sol når vi i dag skulle gå opp til Kalvehøgde og så ut ryggen mot Leirungskampen. Igjen hadde vi lagt ambisiøse planer om å gå «fineste»i stedet for letteste vei, men nok en gang forkastet vi planene etter å kastet et blikk på været. Tauene fikk derfor hvile i campen.

Regn og lavt skydekke ved turstart

Vi begynte å traske i bedagelig tempo opp mot Nørdre Kalvhølotinden for å redusere faren for det ufarlige, men akk så plagsomme klamt-goretex-syndromet. De to grønne trekantene langs ryggen gikk greit, til tross for et mindre steinsprang-uhell på den ene. På knappe 2000 meter begynte landskapet å bli hvitere, noe som ikke akkurat hjalp for fotfestet.

Klyving forbi den andre grønne trekanten langs ryggen opp mot Nørdre Kalvhølotinden

Etter drøyt to timer kom vi opp til det som vi en liten stund trodde var toppen, innhyllet i skodde som vi var. Men heldigvis gikk noen av oss tilfeldigvis forbi den ekte toppen 100 m bortenfor og fikk ropt tilbake de som hadde gått forbi (det var opp til flere seriøse toppsamlere på turen som måtte berøre varden for å være 100% fornøyd). Herfra var det plankekjøring over til Kalvehøgde, selv om nysnøen gjorde sitt til at tempoet ble holdt nede.

Begrenset med sikt og fuktig linse på dagens høyeste punkt.

Etter ca fire timer var vi på dagens høyeste punkt - Vestre Kalvehøgde. Det var fortsatt null sikt og stemningen i turfølget var etter hvert blitt litt trykket. Vi ante stupet nord for oss, men så absolutt ingenting - noe som var lettere frustrende. Fra toppen av Vestre fulgte vi en varderekke nedover mot sørvest en stund, inntil vi skjønte at denne ikke gikk via timetringen Vestraste Kalvehøgde. Så da bar det opp igjen 50 høydemeter, noe som ikke var særlig populært blant ikke-samlerne…

Etter Vestraste smalnet ryggen gradvis av før den endte i en relativt hårete nedklyvning midt på ryggen. Her hadde det under dagens forhold vært naturlig med en rappell, men siden vi hadde lagt tauene igjen «hjemme» tok vi oss i stedet ned i sørflanken hvor noen spredte småvarder viste vei langs diverse alternative omgåelsesalternativer. Samtidig opplevde vi nå et ganske markant værskifte. Skodden begynte å slippe takket og temperaturen steg.

Ryggen smalner av bortover mot Kalven

Humøret i gruppen steg nå mange hakk i takt med at terrenget ble litt mer utfordrende samtidig som været ble bedre. Sørflanken var relativt enkelt med litt småklyving her og der. Den siste lille passasjen opp til Kalven var småeksponert, men overhodet ikke vanskelig.

Klyving ned til skaret rett før Kalven
Småluftig ned fra Kalven

Etter Kalven bar det nok en gang ned i sørflanken for å omgå klatringen opp til Leirungskampen. Relativt løst i skaret opp på «baksiden» av Leirungskampen (sett fra Kalvehgde). Flott utsikt fra Kampen, spesielt tilbake mot der vi kom fra. Litt bittert å tenke på at vi hadde gått i timesvis langs stupet av Kalvehøgde uten å se noenting.

Tilbakeblikk mot Kalvehøgde

Etter Leirungskampen gikk det først kjapt over N1, før vi kløv opp ganske direkte mot N1. Artig og småluftig klyving opp her og en bra «finale» på dagens klyvepartier. Nå var det bare å komme seg ned igjen i Torfinnsdalen via Svartdalsbandet. Det ble var en overraskende fast og fin trasé ned og med stadig mer sol ble det riktig så fin avslutning på dagen.

På vei ned mot Svartdalsbandet
Idyllisk i Torfinnsdalen. Store Knutholstind til høyre.

Flere bilder

Start date 16.08.2014 07:58
End date 16.08.2014 16:45

Småluftig ned fra Kalven

Written by JohnTiger 27.08.2015 17:23

Hei

Ett lite spørsmål til det bildet hvor det står "Småluftig ned fra Kalven" For det første ser det jo sykt luftig ut, men antar bildet "lyver" litt :) Det jeg lurer på er ;

På det bildet ser det ut som om dere går østover igjen, betyr der at dere gikk opp på Kalven og deretter gikk tilbake og rundet Kalven på sørvestsiden? (eller er jeg helt på jordet...)

Hvor er det bildet tatt i forhold til f.eks bildet "Klyving ned til skaret rett før Kalven"

Vurderer noenlunde samme tur i helgen :)

Sv: Småluftig ned fra Kalven

Written by elbow 27.08.2015 18:29

Hei,

Det stemmer som du sier. På Kalven gikk vi opp og ned samme vei (på østsiden) for så å runde rundt på sørsiden. På østsiden går det en liten hylle, først flatt og så noen meter lett klyving opp på toppen. Det opplevdes ganske luftig på vei ned fordi man da får stupet på østsiden midt i mot - så jeg valgte å snu meg og klyve baklengs ned her. Men som du ser av bildet var det flere i turfølget som ikke følte behov for det, så det forteller vel en del om hvor greit terrenget tross alt er.

Bildet "Klyving ned til skaret" er tatt med Kalven like bak meg, uten at jeg husker om det var 1, 10 eller 20 meter bak.

God tur, håper dere får bedre utsikt fra Kalvehøgde enn vi fikk!

• +

Sv: Sv: Småluftig ned fra Kal

Written by JohnTiger 27.08.2015 19:21

Flott runde....

Written by knutsverre 17.08.2014 22:38

og ti nye topper på listen, Vegard! Gratulerer! Hadde du brukbart vær?

Sv: Flott runde....

Written by elbow 18.08.2014 08:17

Takk for det Knut Sverre. Været var veldig varierende. Vi begynte i striregn, gikk halve turen i tett tåke og 5 cm nysnø, men fra og med Kalven ble det veldig fint. Kommer en rapport etter hvert.