Torfinnstindtraversen (15.08.2014)  4

Start point Torfinnsbu (1,074m)
Endpoint Torfinnsbu (1,071m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Midtre Torfinnstinden (2,107m) 15.08.2014
Vestre Torfinnstinden (2,081m) 15.08.2014
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 15.08.2014
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 15.08.2014

Dette var en fellestur i regi av fjellsportgruppen til Bergen turlag. Planen for dagen var egentlig å gå Torfinnstindtraversen "feil" vei, men på grunn av mye nedbør natten før og svært usikre værmeldinger ble det bestemt at vi fikk nøye oss med normalveien.

Fint lys over Bygdin rett før avmarsj

Vi startet presis klokken åtte og begynte å sige oppover mot østtoppen. Bygene kom og gikk så de tekniske pausene kom tett den første timen. De tre omtalte rennene gjemte seg i skyene, så vi bestemte oss for å holde godt til høyre (øst) i starten for så å traversere mot venstre etterhvert som hamrene dukket opp.

Varierende skydekke på vei opp mot Øystre.

Vi kom oss etterhvert inn i riktig renne og den var akkurat så løs som ryktene vil ha det til. I tillegg var den temmelig våt og sleip, så den kommer ikke så veldig høyt på listen over trivelige plasser i Jotunheimen. Utsteget fra rennen var tydelig merket og den gule trekanten her opplevdes temmelig grei til tross for det våte underlaget. Sleipt og fast er tydeligvis bedre enn sleipt og løst.

I rennen på vei opp mot Øystre

Akkurat i det vi kom opp på ryggen tittet solen frem i noen minutter og vi fikk noen fine glimt av utsikt nedover mot Torfinnsdalen. Meget god timing, selv om gleden ble temmelig kortvarig. Etter en kort pause var det frem med seler og tau for deretter å ta seg bort til det første rappellfestet.

Fra toppen av Øystre Torfinnstinden mot Leirungskampen og Torfinnsdalen
På vei bort mot det første rappellfestet.
Kristine kikker etter Stig som akkurat har forsvunnet ned i tåkehavet på den første rappellen.

Rappellen ned fra Øystre ble en grei oppvarming for meg som ikke har all verdens rappellerfaring i høyfjellet. Den ligger relativt godt skjermet inne i et lite hjørne og føles derfor ikke veldig luftig. Fra bunnen av rappellen trakk vi litt ned i sørsiden for å komme ned i skaret mellom Øystre og Midtre. Herfra var det grei klyving opp på toppen av Midtre.

Undertegnede i bratt terreng opp mot Midtre

På Midtre var været såpass guffent at vi såvidt berørte varden før vi satte i gang med neste rappell, som starter få metre fra toppvarden. Denne var adskillig mer luftig enn den første og med et lite overheng i nedre halvdel. Fra bunnen av denne rappellen er det et litt vanskelig opptak, spesielt på dagens sleipe underlag, så en hjelpeslynge ble lagt ut av førstemann for å holde effektiviteten oppe. Deretter var det en kort og grei rappell ned på neste platå før dagens siste og lengste rappell gjensto. Dette rappellfestet stod litt luftig til, så her var det greit å klipse på en slynge før man gikk ut og knøt seg inn i rappelltauet. Denne rappellen er ca 27 m lang og går dermed fint med et 60m tau.

Rune i dagens lengste rappell ned i skaret mellom Midtre og Vestre
Stig vurderer ruten videre opp mot Vestre

Jeg var på forhånd litt spent på hvordan et «litt utrivelig skar» (ref Helgesen) skulle se ut, men når jeg stod der nede var det ingen tvil om at det var et passende uttrykk. Smalt, trangt, løst og ja… litt utrivelig. Herfra gikk det bratt opp mot dagens siste topp. Det siste partiet før vi kom opp igjen på ryggen var temmelig luftig og med litt færre bøttetak enn vanlig (gul trekant), så her var det lett å takke ja når et tilbud om sikring kom på bordet. Ved tørre forhold kan jeg tenke meg at dette punktet vil fremstå langt enklere.

Tommy sikres forbi det luftige punktet like under
Utsikt mot Bygdin fra Vestre

Med det var dagens verste akrobatikk overstått, så vi pakket bort seler og tau og nøt et nytt blaff av utsikt fra toppen av Vestre. Så gjenstod bare litt småklønete baklengsklyving ned en liten rygg før vi kom ned til der hvor Torfinnstindene går over i Torfinnsegge. Været var nå litt ubestemmelig, så det oppstod en liten debatt om vi skulle fortsette bortover eggen mot Kvitskardstind eller returnere direkte mot Torfinnsbu. Etter litt om og men kompromisset vi oss frem til halve Torfinnsegge for deretter å returnere dersom ikke været viste tegn til bedring. Det gjorde det selvsagt ikke, så da var det bare å begi seg nedover den lange og relativt løse uren ned mot Langedalen.

Vel tilbake på Torfinnsbu ble dagen avsluttet med et forfriskende bad (ca 10 grader), lunken øl (ca 15 grader) og en treretters middag.

Flere bilder

Start date 15.08.2014 07:59
End date 15.08.2014 16:48

Fin travers!

Written by hmsv1 03.09.2014 06:54

Det var synd med været, men det ser ut som om dere hadde en spennende og flott tur likevel. Var det forresten Stig Anton du var på tur med? Han har vært her oppe som instruktør på turlederkurs i sommer for fjellsportgruppa i Troms Turlag!

Sv: Fin travers!

Written by elbow 03.09.2014 15:26

Det stemmer! Flink kar! :)