Daurmålsegga (24.07.2014)

Endpoint Åse (274m)
Characteristic Jogging
Ascents Daurmålsegga (807m) 24.07.2014

Mens familien var parkert på stranden i Strandebarm stakk far avgårde for å samle inn en nærliggende Kvam-topp i tropevarmen. Kjørte til Oma og tok av en smal og svingete vei oppover mot gården på Åse. Snakket med bonden som var i gang med slåttonn og fikk tillatelse til å parkere på en flik av jordet hans. Jogget oppover først skogsvei og så sti mot Nyasete. Herfra satte jeg kursen mer direkte mot toppen og løp ut i terrenget. Jeg kom ganske raskt inn på en rødmerket sti som tilsynelatende gikk rundt en bratt åskam. Men jeg har lite tålmodighet med stier som går i feil retning, så jeg forlot den snart igjen og bakset meg oppover en bratt krattkledt skrent. Landskapet åpnet seg litt mer etter dette, men det var fortsatt ganske kupert med enkelte knauser og skrenter som måtte forseres med litt småklying. Jeg krysset den rødmerkede stien enda et par ganger, og alle gangene så den ut til å gå omtrent 90 grader på målet, så jeg fortsatte "rett frem".

Etter luretopp nr 3 kom endelig den virkelige toppen til syne. Det var på tide, for svetten rant i strie strømmer og den medbrakte halvliteren med vann var forlengst fortært. Utsikten fra toppen var intet mindre enn fantastisk. Man får god oversikt over store deler av både Kvam og Fusa fra denne eggen og spesielt Gjønakvitingen og Tveitakvitingen var flotte fra denne vinkelen. Jeg begynte så smått å angre på at kameraet hadde måtte vike til fordel for en flaske vann på denne turen.

Returen gikk noenlunde samme vei. Fulgte stien her og der, men mistet den fort igjen og løp da mer direkte. Men for gående som tar seg mer tid til å se etter varder og røde merker burde det absolutt være mulig å følge denne stien hele veien opp.