Familietur til Fanaråken (20.07.2014)  5

Start point Helgedalen (936m)
Endpoint Helgedalen (942m)
Ascents Fannaråken (2,068m) 20.07.2014
Visits of other PBEs Fannaråkhytta (2,068m) 20.07.2014
Helgedalen p-lomme (930m) 20.07.2014

Etter ønske fra eldstemann elias (Elias Magnussen) hadde vi egentlig planer om en familietur til Galdhøpiggen i løpet av sommeren, men da vi var i området traff vi på sommerferiens to eneste regndager så det ble til at vi kjørte videre til Filefjell. Men været ble heldigvis raskt bedre igjen, så da planla vi heller en familievennlig 2000-meter litt nærmere hytten.

Tre generasjoner fjellsamlere la dermed i vei fra Filefjell og kjørte via Årdal og Tindevegen til Turtagrø. Vi var heldig og sikret oss den siste parkeringsplassen like ved bommen i Helgedalen. Så var det bare å få de første par kilometrene langs grusveien overstått, slike partier kan ofte være en liten motivasjonsdreper i vår familie.

Like etter bommen i Helgedalen. Fanaråken til venstre.
Styggedalsryggen og Skagastølsryggen var et dominerende blikkfang hele dagen

Med en gang stien og stigningen begynte gikk det derimot av seg selv. Elias gikk stort sett i front hele veien, og far med meis hadde store problemer med å holde følge...

Vi passerer 1454 moh og ny pers for Elias (forrige rekord var Horntinden i Vang).
Nyter været og omgivelsene
Det bratner til mot toppen

Det var masse folk på vei oppover, og det er tydeligvis mye god motivasjon i å kunne gå forbi andre, spesielt voksne! Vi brukte ganske nøyaktig tre og en halv time opp inkludert en lengre matpause halvveis.

Det blåste uventet surt på toppen, men på Fanaråken har man jo den svært så familievennlige muligheten til å trekke innendørs. Her koste vi oss med kjeks og sjokolade og kortreist eplemost til rundt 100 kr literen.

Tre generasjoner på toppen og Elias sin første 2000-meter i boks!
Det var surt på toppen, så vi vendte snart nesen hjemover igjen

Vi fulgte naturlig nok samme rute ned igjen og brukte knappe tre timer den veien. Elias var svært fornøyd med å ha "bagget" sin første 2000-meter i en alder av åtte år, spesielt med tanke på at både far og farfar var passert 30 før de var på sin første :-)