Sommer og sol på Stetinden (11.07.2014)  6

Start point Storelv (10m)
Endpoint Storelv (10m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Halls fortopp (1,314m) 11.07.2014
Stetinden (1,391m) 11.07.2014

Årets bursdagsgave fra min kjære var i år en guidet tur til Stetinden, en topp jeg har hatt lyst til å bestige lenge. Siden samboeren ikke har sansen for denne typen fjellturer (les luftig og/eller klatring) var planen var at jeg skulle kjøre alene nordover i forbindelse med en sommertur til familien i Brønnøysund.

Nordland turselskap har bestemt seg for å kun arrangere denne turen i fint vær, så jeg hadde fått en såkalt primærdato som kunne endres på kort varsel basert på værmeldingene. Akkurat denne sommeren var ikke dét noe problem med en vedvarende tropesommer i hele Nord-Norge, så dagen før den avtalte datoen var det bare å sette seg i bilen og kjøre de 60 milene fra Brønnøysund til Kjøpsvik. På raste/telt-plassen ved foten av Stetind møtte jeg Doris og Håvard som jeg snart oppdaget skulle være i samme gruppe som meg på turen neste dag. Vi hadde en hyggelig fellesmiddag bestående av diverse frysetørkede retter mens vi stadig vekk sendte noen ivrige blikk opp mot morgendagens turmål.

Stetinden tar seg godt ut fra nordvest
Middag på rasteplassen ved Storelv

Turstart var satt til 05:45, men det tok sin tid med utdeling og tilpasning av utstyr for de som ikke hadde eget så vi kom oss ikke avgårde før ca 06:30. Vårt turfølge viste seg fort å være en godt trent gjeng, så vi kunne holde en god fart opp gjennom skogen. Straks vi var over tregrensen begynte vår guide for dagen, spanjolen Iraitz, å forklare de forskjellige passasjene vi skulle gjennom i løpet av dagen, mens han pekte mot den taggete ryggen av Stetind langt der oppe. Etter transportetappen opp til Svartvatnet (728 moh) tok vi en liten pause. Her er siste sikre vann, i hvert fall sent på sommeren. Her tok vi også på hjelmene, for nå ble terrenget brattere med litt enkel småklyving her og der.

Etter ca to og en halv time var vi oppe på Halls fortopp. Hovedtoppen kommer her veldig brått på, og med første øyekast så ryggen ganske så steil og ufremkommelig ut. Men når hjernen fikk vendt seg litt til den nye utsikten løste det seg som vanlig litt opp. Her var det på med full klatremundur inkludert svasko. Jeg hadde heldigvis fått lånt meg et par med romslige svasko fra Nordland turselskap, for mine egne er temmelig knappe og egner seg ikke å ha på i timesvis. På fortoppen var det også en annen gruppe på fire personer med litt varierende erfaring, så guiden vår var opptatt av å være litt effektive slik at vi ikke havnet bak dem på klatringen.

Stetinden sett fra Halls fortopp

Fra fortoppen følger man en liten grei rygg, før den letteste veien går litt ned i vestsiden. Her er det enkel klyving, men temmelig luftig, så det var behagelig å bruke tau her siden vi enda ikke var akklimatisert for denne eksponeringen. Deretter bar det over en egg som ikke var veldig spiss, men med mye luft på hver side. Etter eggen kom vi inn på en stor og flat steinblokk like foran den mye omtalte hammeren Mysosten. Herfra går veien videre først halvannen meter ned på en liten avsats i østsiden. Denne kan være litt småkinkig å komme ned til på grunn av begrensede håndtak, så her er det satt opp noen faste sikringer for å forenkle sikringsarbeidet. Det kan synes noe unødvendig med faste bolter akkurat her, men man skal absolutt ikke falle bakover under denne nedklyvningen. Dessuten skal man fra avsatsen bratt ned mellom noen store steinblokker over i vestsiden og her er det praktisk for guidene å kunne fire ned gjestene.

Nedfiring fra den store steinblokken før Mysosten
Hyllen som smalner av opp mot fingertraversen

Etter den lille nedfiringen stod vi nå på en romslig hylle skrått nedenfor Mysosten. Denne hyllen går oppover samtidig som den smalner gradvis av og ender til slutt opp i blankskurte sva med kanskje 70-75 graders helning (grovt estimat basert på husken). Dette er de berømte «ti forbitrede fingertak» og turens desiderte høydepunkt både klatreteknisk og eksponeringsmessig. For å komme seg inn i selve fingertraversen må man lene seg en god meter ut i siden med begge hender før beina kan komme etter og man gjenvinner balansen. For å hjelpe gjester uten klatreerfaring henger Nordland turselskap alltid opp en liten slyngestige her, slik at man får et ekstra fottak når man skal komme seg ut i veggen. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke denne stigen selv, men når den først hang der var den faktisk litt i veien for normal klatring, så jeg endte opp med å jukse i innsteget jeg også. Resten av traversen gikk veldig greit. Gode tak og bra friksjon for beina gjør at det ikke er spesielt vanskelig, men med 800 meter luft under rompa er det lett å bli litt stresset likevel. I andre enden av traversen skal man klemme seg litt oppunder Mystosten og her hadde guiden hengt opp en hjelpeslynge man kan dra seg opp etter, men denne brukte jeg ikke.

Undertegnede underveis i fingertraversen som sistemann
Klatreren i neste pulje som kom like bak.

Vel oppe på ryggen igjen var det nå en enkel vei til topps. Ryggen er mye mindre bratt enn den ser ut på avstand og det meste av veien er det faktisk ren spasertur, med unntak av et par enkle klyvepunkter som ikke er spesielt eksponerte. Plutselig var vi på toppen som er et overraskende stort og temmelig flatt platå, kanskje på størrelse med to fotballbaner. Vi gikk over det høyeste punktet og så litt ned igjen på nordspissen hvor den mest spektakulære utsikten er. Her er det også varde og loggbok i et lite metallskap. Vi hadde nå brukt ca fem timer.

Luftig utsikt fra toppen. Knappe 1400 meter rett ned.
Lofoten kan skimtes i det fjerne
Fotoablegøyer på toppen

Etter en lengre matpause og diverse fotoablegøyer på toppen var det på tide å komme seg ned igjen. Traséen er nøyaktig den samme, bortsett fra en 30 meters rappell ned fra Mysosten. Igjen var det plassert faste sikringer og vi ble firt ned på en stor hylle. Herfra var det enkel klyving opp igjen til den store steinblokken, over eggen og tilbake opp til Halls fortopp. Denne delen opplevdes nå langt mindre utsatt enn den gjorde motsatt vei. Så gjenstod bare transportetappen ned igjen til campen, og etter ganske nøyaktig ti timer på tur, hvorav halvparten ble brukt mellom de to toppene, var vi tilbake. Dette var visstnok tangering av den raskeste turen vår guide tidligere hadde hatt (vår tur var den 22. i rekken). Både tidsbruken og den gode stemningen i gruppen fikk guiden til å utbryte «this is my best Stetind ever!».

Undertegnede i gang med rappellen
Doris i gang med rappellen

Takk til Iraitz og Nordland Turselskap for kompetent guiding og til Håvard og Doris for hyggelig turfølge!

Gruppebilde med selvutløser på toppen

Flere bilder

GPS data

Jeg skrudde ikke på GPS-en før vi hadde gått ca 10 min, og dessuten gikk den tom for batteri kort tid etter at vi ankom toppen, så sporet viser bare turen opp.

Start date 11.07.2014 06:27
End date 11.07.2014 11:44

Heftig Vegard!

Written by Fjellsamleren 24.09.2014 20:34

Tusen takk for detaljert rapport og flotte bilder. Får jo syke turabstinenser av å se bildene og lese dette. Dette er målet mitt neste sommer.

Gratulerer fra meg også,

Written by knutsverre 28.07.2014 20:25

Vegard. Takk for en meget grundig og god turbeskrivelse og flotte bilder. Turen står på min ønskeliste også, og nå vet jeg adskillig mer om hva det går ut på!

Sv: Gratulerer fra meg også,

Written by elbow 28.07.2014 20:39

Ja, noe må du jo finne på nå som 2000m-samlingen snart er komplett! Hehe :)

Fin og grundig

Written by Olepetter 28.07.2014 08:13

beskrivelse fra noe som må ha vært en fantastisk opplevelse! Hit vil jeg en dag også!

Sv: Fin og grundig

Written by elbow 28.07.2014 20:28

Takk for kommentar. Stetind er vel verdt et besøk (eller to) :)

Gratulerer!

Written by hmsv1 28.07.2014 08:03

Ser ut som en fantastisk tur til Norges nasjonalt fjell! Så bra du fikk besteget Stetind i kjempefint vær :) Takk for en fin turrapport og flotte bilder, håper jeg får besøke dette fjellet snart!

Sv: Gratulerer!

Written by elbow 28.07.2014 20:20

Takk for det. Jeg har misunnet deg de fine nord-norske fjellene lenge, så det var gøy å få prøve et av dem. Jotunheimen er fint det også, men ingenting er som fast og fin granitt som reiser seg rett opp fra fjorden :)