Møsnuken (04.06.2013)

Start point Tyssdal (54m)
Endpoint Tyssdal (50m)
Characteristic Jogging
Ascents Møsnuken (639m) 04.06.2013

Løpetur til den nest siste toppen på Os-listen (PF>100m). Nydelig vær med nærmere 20 grader og en liten avkjølende bris. Løp over langs Tyssdalselva på tørr og fin sti. Etterhvert kommer man til et stidele hvor et skilt viser vei til henholdsvis Møsnuken bratt og Møsnuken lett. Jeg valgte førstnevnte og kom raskt opp i en grov og meget bratt ur. Det går helt fint og komme seg opp her, men kanskje ikke det beste alternativet for barnefamilier. Vel oppe på ryggen ble jeg litt lurt av fortoppen og la inn en "sluttspurt", men måtte slukøret innse at det var en halv kilometer igjen. Brukte ca 40 minutter opp.

På returen tenkte jeg å benytte stien som er merket på peakbook-kartet (og som også er merket på GPS-kartet mitt) i håp om at denne var litt mindre "urete", men jeg fant den rett og slett ikke! Etter litt roting (se sporet) bestemte jeg meg til slutt for å løpe tilbake og ta samme veien ned som jeg kom opp. Men halvveis tilbake møtte jeg en annen turgåer som fortalte at jeg bare kunne følge ryggen til endes og følge en sti ned direkte mot parkeringsplassen, så da gjorde jeg det. Det var omtrent like bratt her, men i stedenfor ur, var det myk og fin skogbunn så dette var et klart bedre alternativ. Alt i alt ble det en fin løpetur på en flott fjell.