Liafjellet og Furehaugen (19.01.2013)

Ascents Furehaugen (256m) 19.01.2013
Liafjellet (259m) 19.01.2013

Det er klart, kaldt og stille i Bergen for tiden; med andre ord innbydende turvær. Etter at jeg nylig fullførte Bergen PF>100m har jeg nå begynt å kikke på lister over toppene i de nærmeste nabokommunene, og aller nærmest er Os. I dag dro jeg og barna til Liafjellet som jeg på forhånd hadde forstått var en barnevennlig topp. Vi startet litt oppe i Mobergslia hvor et skilt tydelig markerer starten på stien. Det var massevis av folk i området og et godt utarbeidet stisystem på kryss og tvers med skilting i de fleste kryssene. Enorm varde på toppen og flott utsikt mot Bjørnefjorden og blant annet Austevoll, Tysnes og Rosendalsalpene i det fjerne.

Her starter stien fra Mobergslia
Fin utsikt allerede ved startpunktet
Et av flere skiltede stikryss
Slapper av i solen mens nudler og rett i koppen godgjør seg
Fin utsikt mot sør
Nedover Mobergslia

På vei hjem kjørte vi en snartur innom Furehaugen på den andre siden av Os sentrum. Brukte under 20 minutter tur/retur på denne.

Toppunktet på Furehaugen (tatt med mobil)