Råsefjellet og Horga - Alver/Lindås komplett (27.06.2020)

Ascents Råsefjellet (593m) 27.06.2020 15:02
Horga (804m) 27.06.2020 15:51
Visits of other PBEs Paddesætret (350m) 27.06.2020 14:31

Etter forrige helgs padletur (4 topper i Osterfjorden - Osterøy komplett) hadde jeg endelig los på komplettering av Lindås/Alver-listen, så når en ledig ettermiddag dukket opp var det ikke vanskelig å velge turmål. Kjørte til Stussdalen hvor jeg måtte forsikre grunneier, som tydeligvis er i en eller annen konflikt med DNT, om at jeg ikke hadde tenkt meg til Kalvedalshytten (i så fall kunne jeg bare snu og kjøre ned igjen). Fulgte T-merket sti til Råsefjellet, hvor jeg i likhet med tidligere besøkende var oppom alle potensielle toppknauser. Jeg tror toppen lengst mot nordvest er den høyeste. Med det var Lindås/Alver komplett og dagens hovedmål unnagjort, men etter en såpass lang kjøretur kunne jeg ikke gi meg enda. Jogget derfor videre i retning Horga i Masfjorden kommune. Ganske bratt og ulendt opp til denne toppen, spesielt med mitt suboptimale rutevalg på vei opp (se bilde). Men utsikten var i hvert fall upåklagelig. Med unntak av en bedre rute ned igjen fra Horga fulgte jeg samme vei tilbake. Gikk tom for vann på denne turen også, men her var det heldigvis flere muligheter for påfyll underveis.

Langs T-stien. Råsefjellet til venstre og Horga lenger bak
Godt merket sti
Horga sett fra Råsefjellet. Ruten jeg gikk opp (til venstre) og ned (til høyre). Hadde vært adskillig bedre å gå opp enda litt lenger til venstre, på andre siden av den tydelige kløften (elven).
Horga
Utsikt mot vest, bl.a. Ådneburen
Skaret jeg fulgte ned igjen
Start date 27.06.2020 13:54
End date 27.06.2020 17:23

Gratulerer!

Written by Fjellsamleren 30.06.2020 10:42

Imponerende hvor mange topper du har sanket i Hordaland nå, Vegard! Stå på videre!

Gratulerer med

Written by Stigun 28.06.2020 14:08

nok en komplett 100pf-kommune i Vestland Fylke. Og slett ikke den enkleste av dem heller! Bra uttelling siste 1-2 uker!

Sv: Gratulerer med

Written by elbow 28.06.2020 23:49

Takk for det! Både Osterøy og Lindås-listen hadde stått på stedet hvil en stund i påvente av en god padle-anledning, så når først det var unnagjort var motivasjonen plutselig høy for å sanke inn Råsefjellet også. (Og forresten; det faktum at vi nå snakker om Vestland fylke har jeg ikke turd å ta inn over meg enda :))