Ruklehaugnuten (31.05.2020)

Ascents Ruklehaugnuten (1,268m) 31.05.2020

Årets siste skitur i fantastisk pinsevær. Kjørte til Herand for andre dag på rad, tok av mot Vårhaug (bomveg 50 kr) og kjørte helt til enden av den gode, men bratte grusveien hvor det var parkeringsplass for ca ti biler. Ingen antydning til vinter ved starten på turen, men trengte bare bære skiene drøyt 100 høydemeter før det var sammenhengende snø.

Hadde egentlig planer om å følge Geir sin rute mot Vatnasetnuten, men vannet var delvis åpent og det var generelt lite snødekning i den retningen så jeg fulgte heller snøen i retning Samdalsbrotet. Derfra hadde jeg valget mellom å renne ned til Samdalsstølen og følge ryggen på motsatt side, eller å vende nordover for å holde høyden i øvre del av Botnane. Etter noen minutters beslutningsvegring landet jeg på sistnevnte. Ganske komplekst terreng innerst i dalen her, men kom inn på en naturlig rampe nedenfor punkt 1017 som var grei å følge. Så var det bare å tråkle seg oppover innimellom knauser og småskrenter mens jeg prioriterte å følge snø fremfor kortest mulig rute.

Ikke den mest spennende utsikten fra toppen da den ligger litt inne på et større platå med høyere fjell mot sør og øst. Men til gjengjeld et fantastisk vær. Satt en halvtimes tid på toppen og solte meg i t-skjorte.

Fulgte stort sett samme ruten ned igjen, bortsett at jeg kjørte litt brattere og lenger ned i Botnane. Skikjøringen var ikke all verdens på denne turen pga småkuppert terreng og dessuten klassisk sugeføre. Men det er likevel noe eget med å avslutte skisesongen i shorts og t-skjorte.

Full vår ved Vårhaug
Vatnasetvatnet
Ruklehaugnuten
Rampen jeg fulgte innerst i Botnane
Utsikt fra toppen i retning Hardangerfjorden og Vesoldo
Bra med snø i Botnane. Jonsteinen i bakgrunnen
Flott utsikt fra parkeringen. Samlen som vi besøkte dagen før til høyre.