3 Cime i Trentino (01.08.2019)

Ascents Cima Verde (2,102m) 01.08.2019 09:51
Dos d’Abramo (2,140m) 01.08.2019 09:51
Monte Bondone (2,180m) 01.08.2019 11:09

Siste fjelltur under sommerens rundtur i Alpene og Dolomittene før neste del av programmet skulle handle mer om urbane gleder. Jeg oppdaget "tilfeldigvis" at det var en ultratopp noen få kilometer fra hotellet, og den sjansen kunne vi ikke la gå fra oss. Vi kjørte et lite stykke fra hotellet og parkerte i en grei lomme langs veien. Derfra var det skiltet og tydelig sti hele veien til toppen. Når vi så den brattere toppkronen fikk minstemann lyst på klyving så her gikk vi direkte opp nordryggen istedenfor å følge stien over i vestsiden. Litt disig vær med skiftende skydekke, så vi fikk ikke full uttelling for ultra-utsikten.

Akkurat kommet opp på toppryggen av Monte Bondone
Ultratopp i boks
Neste topp (Dos d'Abramo) sett fra Monte Bondone

På vei tilbake fikk vi lyst å ta en annen rute som gikk over de to andre "3 cime" toppene, men var litt usikker på om det var mulig å gå over den første uten via-ferrata utstyr. Men det var uansett ikke lange omveien, så vi gikk bort for å kikke. Der stod det riktig nok advarende skilt om alpint terreng og anbefaling om sele og hjelm, men det så da ikke så vanskelig ut? Eldstemann meldte seg som prøvekanin og spratt opp uten å nøle. Far og datter og etter hvert mor kløv etter, og det viste seg fort at dette var helt uproblematisk.

På vei bort for å vurdere klyvemuligheter
Mor på vei opp Dos d'Abramo
Dos d'Abramo

Etter å ha vært bortom korset på toppen fant vi ruten som gikk ned igjen på motsatt side, og her var det enda brattere, og også et lengre stykke med klyving. Nå ville far prøve først for å sjekke om det var ok, og igjen viste det seg å være lettere enn det så ut til. Wiren som egentlig er ment for via ferrata seler er et ganske godt hjelpemiddel for klyving uten sele også. Jeg kløv først helt ned til stien for å sjekke hele ruten og så opp igjen for å geleide minstemann ned.

Første del av ruten ned igjen. Det ble brattere etter hvert.
Midterste del av ruten ned igjen. Bratt, men mange gode tak
Nede igjen på stien i spektakulært terreng.

Stien bort til neste topp var enkel, men likevel ganske spektakulær der den gikk langs toppen av en temmelig markant rygg. Til slutt var det bare å komme seg ned igjen til utgangspunktet. Litt tettere vegetasjon her med en del brennenesler som hang ut i stien, men ellers "en tur i parken". En variert og flott avslutning på fjelldelen av årets sommerferie.

Ruten videre mot siste topp
Tilbakeblikk på de to forrige toppene.
Fornøyd med turen!
Start date 01.08.2019 09:51
End date 01.08.2019 13:50

Flott turrapport

Written by Stigun 25.05.2020 23:21

fra spenstige fjell, meget lesverdig. Jeg fikk bare med meg Monte Bondone, spennende å lese om alle 3 cime, og artig gjensyn�

Sv: Flott turrapport

Written by elbow 26.05.2020 14:55

Ja, ble en overraskende kjekk tur dette. Barna snakker fortsatt om den gøye 3-fjellsturen i Italia :) Så at du fikk en litt mer dramatisk avslutning på din tur i samme område. Vi opplevde en del lyn og torden i Italia selv, men vi var heldigvis ikke i høyden de gangene det braket løs.

Flotte fjell;

Written by Stigun 01.08.2019 23:35

ikke sant! Håper du hadde litt bedre vær enn jeg hadde for 2 år siden..Hvor er du "stasjonert"?

Sv: Flotte fjell;

Written by elbow 05.08.2019 19:11

Ja, dette var en nydelig tur! Variert landskap, artig klyving over Dos d’Abramo og ikke minst utsikten fra en ultra-topp. Vi har vært på rundtur, litt i Seefeld i Østerrike, litt i området rundt Cortina, og til slutt i Norge (!) ovenfor Trento.