Storanosi (29.03.2018)

Ascents Storanosi (1,205m) 29.03.2018 22:45

Vi kjørte til hyttefeltet på Ljonso hvor vi ikke klarte å finne noen fornuftig "offentlig" parkeringsplass, men tok til slutt sjansen på at vi kunne stå på en halvfull gjesteparkering i noen timer. Målet var Storanosi som er en flott topptur for familier og nybegynnere da den (ved riktig rutevalg) aldri er over 30 grader og har brede fine flanker og lett skogskjøring nederst. Jeg og eldstemann hadde randoneeutstyr, mens yngstemann gikk opp med langrennski og feller og skiftet til slalåmski på toppen.

Etter å ha tråklet oss mellom de øverste hyttene krysset vi Ljosegrovi og holdt oss sør for denne helt til det flater ut ved Middagshovden. Så krysset vi flaten og gikk opp til Eggjane langs nordøstryggen. Herfra er det en drøy kilometer litt opp og ned til høyeste punkt på Storanosi.

Returen gikk stort sett samme veien, bortsett fra at vi valgte en litt brattere og mer direkte vei ned fra Eggjane. Det var ca 30 grader i det bratteste henget her. Kjøringen var nydelig med 10-15 cm pudder fra topp til bunn så begge barna hadde stor mestringsfølelse og mye glede ned igjen.

Ferdig med skogspartiet
Pause halvveis oppi lia
Flaten like før oppstigningen til Eggjane