De fem høyeste i Lindås (29.07.2017)

Ascents Eggene (895m) 29.07.2017 12:18
Godbotnsfjellet (887m) 29.07.2017 12:42
Geiteskardfjell (893m) 29.07.2017 13:05
Instebotnsknolten (920m) 29.07.2017 13:36
Sørdalsnuten (956m) 29.07.2017 14:06
Visits of other PBEs Dyrkolbotn p-plass (356m) 29.07.2017 11:39

Denne turen har jeg hatt planer om en stund og har bare ventet på den rette anledningen kombinert med akseptabelt vær. I dag hadde jeg anledning, og selv om Yr hadde klassisk helgardering tok jeg sjansen på å legge i vei. Kjørte inn den dårlige grusveien til Dyrkollebotnen og parkerte like før broen. Fulgte deretter som flere før meg en svært utydelig, men godt merket sti bort til ryggen som leder opp til Eggene. Kravlet meg opp et meget bratt skar for å komme opp på selve ryggen, er nok lettere å runde rundt på østsiden av ryggen hvor Torbjørn og Knut Sverre gikk.

Herfra var det grei skuring via Eggene og til Godbotsfjellet. Litt brattere ned til Geitaskarvatna og opp igjen til Kupefjellet på andre siden, men fortsatt lett å finne en grei rute. Nå hadde jeg tre topper i boks og måtte bestemme meg for om jeg skulle fortsette mot Sørdalsnuten eller returnere til bilen. Kroppen var klar for mer, men været begynte å bli truende. Jeg bestemte meg for å fortsette til Instebotnsknolten og ta en ny vurdering der.

Fortsatt temmelig greit terreng, men noe bratt ned til T-stien. Det var også bratt det første stykket opp mot Instebotnsknolten, men her kan man gå slakere rett fra nord. Det var nå begynt å regne lett, men sikten var fortsatt bra så jeg bestemte meg for å ta med Sørdalsnuten også. Ganske mye mer kronglete terreng opp mot denne, men etter hvert kom jeg inn på en varderekke som viste en grei rute til topps.

Hadde nå begynt å få nok høydemetre i beina, så på returen rundet jeg rundt Instebotnsknolten istedenfor å krysse over. Når jeg kom ut igjen på T-stien kom "omsider" regnet for fullt, så det ble en langdryg etappe ut igjen til Dyrkolbotn.

Dyrkolbotn sett fra ryggen opp mot Eggene