Gaddane og Hædna (15.04.2017)

Start point Svåsand
Endpoint Svåsand (12m)
Characteristic Jogging
Ascents Gaddane (653m) 15.04.2017
Hædna (522m) 15.04.2017

Parkerte langs veien ved Svåsand og fulgte først vei og så skogsvei oppover mot Gaddane. Ved rundt 450 moh sluttet veien og derfra var det offpist gjennom relativt greit terreng til topps. Litt snø igjen over 500 moh. Toppunktet ligger over tregrensen, så det var flott utsikt mot Hardangerfjorden og fjellene på andre siden.

Hardangerfjord 1. Samlen ses godt litt til høyre for midten.
Hardangerfjord 2: Mot Norheimsund og Øystese

Neste topp på programmet var Hædna. Den mest direkte ruten så litt for bratt ut på kartet, så jeg fortsatte sørover via Dyrselhaugen før jeg satte kursen mot Hædna. Det var ganske mye mer kratt og vegetasjon nedover, antakelig fordi denne siden er sydvendt. Vått og myrete nede i Djupadalen, ellers kurant terreng opp mot toppen. Et stykke på veien var det også en tydelig hjortesti som gikk i riktig retning. Denne toppen var ikke over skoggrensen, så utsikten ble følgelig litt mer begrenset.

Utsikt fra toppen av Hædna
Tilbakeblikk mot Gaddane

Fulgte samme vei ned i Djupadalen før jeg kom inn på den T-merkete stien som går fra Svåsand via Klepp til Vassenden.

En av de idylliske gårdene på Svåsand.