Påskeskitur til Steinafjell (14.04.2017)  5

Ascents Steinafjell (1,404m) 14.04.2017
Visits of other PBEs Visitfonna skisenter - p-plass (1,198m) 14.04.2017

Med knall værmelding langfredag hadde vi lyst på en siste (?) skitur med gode snøforhold. Vi kjørte derfor opp igjen til Folgefonna sommerskisenter hvor vi et par dager tidligere hadde konstatert at det var drømmeforhold.

Vi gikk fra parkeringsplassen og oppover rett til høyre for selve breen og skianlegget før vi etter hvert skiftet kurs mot nordvest og fulgte en rygg utover mot Steinafjellet. På toppen av Urdadalen er det et markant skar hvor det letteste er å holde litt ned i nordsiden. Fra skaret greit opp på toppen av Steinafjell. Her var det en liten varde og ikke minst nydelig utsikt over store deler av Hardanger. Til tross for det fine været og lange køer i skitrekket fikk vi være for oss selv hele dagen.

Fint driv i urørt terreng. Sørfonna og Rosendalsalpene i bakgrunnen.
Bestigning av en luretopp på veien.
Pause på toppen av Steinafjell. Utsikt tilbake mot Folgefonna.