Nordre Folgefonna (11.04.2017)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 11.04.2017
Visits of other PBEs Visitfonna skisenter - p-plass (1,198m) 11.04.2017

Etter et par grå dager var det meldt et lite formiddagsværvindu tirsdag i påskeuken. Far og to barn kjørte derfor opp til Folgefonna sommerskisenter for å bestige Jondals kommunetopp, samt få et par timer i skitrekket etterpå.

Siden værvinduet så temmelig trangt ut bestemte vi oss for å ta trekket opp for å få muligheten til litt utsikt på toppen. Deretter fulgte vi kvistet løype hele veien til topps. Siden vi var først ut denne dagen fikk barna i oppgave av billettlukemannen å banke snø og is av alle løypestikkene. Dette "viktige" oppdraget gjorde sitt til at motivasjonen var på topp hele veien opp.

På toppen fikk vi tid til en 20 minutters matpause i steikende sol og flott utsikt før en massiv skoddebank kom sigende og i løpet av kort tid reduserte sikten til noen få meter. Så da var det bare å holde oss godt samlet og følge sporene/kvistene ned igjen til skisenteret. Der ble det et par timer med kjøring på nydelig føre, men med veldig flatt lys.

På Folgefonna med Hardangerfjorden bak
Yngstemann har fått los på toppen
Den flateste toppen vi har vært på!