Langvatnet rundt (16.07.2016)

Nord for Engelvikfjellet (846m) 16.07.2016
Råkfjellet vestre (847m) 16.07.2016
Råkfjellet (884m) 16.07.2016

Hyttetur til Velfjorden og en aldri så liten formiddagsøkt med toppsamling. Valget falt på området innenfor Langfjorden hvor jeg ikke har vært før, og hvor det var muligheter for mange topper i et jafs. Mor og sønn ble også med, men de skulle ta det litt roligere og nøye seg med Dalaunfjellet, hvorpå planen var å gå sammen ned igjen derfra.

Vi parkerte ved kraftverket (veien er sperret med bom et par kilometer før, men denne er ikke låst) og fulgte en grov anleggsvei oppover mot Titingsvatnet. Krysset "elven" (som nå var tørlagt) oppå demningen ved Svartvatnet og fulgte vardet trasé mot Langvatnet. Deretter var det bare å følge den 4 kilometer lange ryggen opp til Råkfjellet. Brukte ca halvannen time opp her med rolig jogg og diverse fotopauser. Tok en god pause her og nøt den flotte utsikten innover mot Lomsdalen/Visten.

Deretter gikk turen videre over den navnløse 851-toppen, Engelvikfjellet og til slutt Dalaunfjellet hvor jeg møtte resten av gjengen etter ca tre timer på tur. Alt i alt en fin tur i flotte omgivelser. Det var stort sett fast fjell hele veien, bortsett fra enkelte steder langs vestsiden av vannet.

Tilbakeblikk mot Øyrtind
Dalaunfjellet
Langvatnet med omkringliggende topper. Råkfjellet til høyre og det litt spisse Engelvikfjellet til venstre.
Dagens fangst i ett bilde
Frodig i Titingsdalen. Visttindan i bakgrunnen
Toppvarden på Råkfjellet
Skyene er i ferd med å lette på Råkfjellet
Utsikt mot vest. Andalshatten til høyre.
Langvatnet med den lange ryggen til Råkfjellet i bakgrunnen
Mellom Engelvikfjellet og Dalaunfjellet
Tilbakeblikk mot Engelvikfjellet
Nede igjen i dalsøkket sør for Langvatnet