Håvikamulen (13.05.2016)

Ascents Håvikamulen (489m) 13.05.2016

Kjørte til Sævareid og så langt ut mot Nautaneset som mulig. Her går det en ny grusvei som ikke er market på kartet helt inn til gården Ljotå. Jeg synes etter hvert at grusveien tok en for lang sving i feil retning, så når jeg så en sti ta av i en mer direkte retning tok jeg sjansen på den. Jeg vil tro dette var den gamle hovedtraséen til Ljotå for den var stedvis ganske godt merket med noen stokker, men det hadde tydeligvis ikke vært i bruk på et par år så jeg mistet den etter hvert og rotet meg bort i noen bratte skrenter som jeg brukte litt tid på å komme meg ned. Kom omsider inn igjen på grusveien og fulgte denne inn til gården hvor en tydelig sti fortsetter oppover Ljotådalen. Fulgte denne til terrenget så overkommelig ut videre og villgikk derfra til topps. Greit terreng oppover her uten altfor mye vegetasjon. Flott 360 graders utsikt fra toppen. På returen fulgte jeg grusveien hele veien rundt og sparte bra med tid på det.