Med hodelykt til Høgehaugen (03.01.2016)

Ascents Høgehaugen (301m) 03.01.2016

Dette er en topp jeg har gruet meg til lenge, spesielt etter å ha lest Knut Sverre sin turrapport. For å gjøre turen litt mer spennende bestemte jeg meg for å gjøre den i mørket. Målet var å rekonstruere ruten til Arnt Flatmo, og ikke minst å prøve å finne stien han fulgte fra Botnavatnet og opp på toppen.

Skogsveien i starten av ruten var temmelig gjengrodd og det lå flere trær på tvers av veien, så denne er neppe mye brukt. Det bar etter hvert inn i tettere skog, og når jeg vendte nesen nedover mot Botnavatnet valgte jeg en dårlig rute. Den var både ulendt og endte opp i meget tett granskog. Men jeg klarte å krype gjennom på et vis og kom ut ved nordenden av vannet. Så var neste utfordring å finne stien til toppen. Det var som ventet litt utfordrende, men siden ruten gav seg litt selv akkurat her bestemte jeg meg for å prøve litt oppover i siden for å se om den dukket opp litt lenger oppe. Og ganske riktig - oppe på den første ryggen var det en relativt tydelig sti som gikk i riktig retning.

Det var til tider litt vanskelig å følge den og jeg mistet den noen ganger på vei oppover, men ved å følge logiske linjer på GPS'en dukket den stadig opp igjen. Toppen var temmelig usjarmerende med trær og kratt i alle retninger. Jeg kunne såvidt skimte trafikklysene på andre siden av Samnangerfjorden.

På returen klarte jeg å følge stien hele veien, og fant til og med antydning til et tråkk gjennom skogen nord for vannet. Så den delen av GPS-sporet kan trygt følges av andre.