Joggetur til Kyrkja (19.09.2014)

Start point Leirvassbu (1,401m)
Endpoint Leirvassbu (1,421m)
Characteristic Jogging
Ascents Kyrkja (2,032m) 19.09.2014
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 19.09.2014

Jeg måtte dessverre delta på to morgenmøter på jobben fredag i Peakbook-helgen, og kom meg derfor ikke avgårde fra Bergen før nærmere elleve. Håpet var at jeg med litt effektiv kjøring likevel skulle rekke en kjapp tur til Kyrkja før middag.

Jeg ankom Leirvassbu ca kl 16 og etter en rask innsjekk og klesskift kom jeg meg avgårde 16:15. Jeg jogget rolig innover først grusvei, og så T-merket sti mot Høgvaglen, hvor jeg tok av mot Kyrkja. Midt oppe i den bratte ura mot Kyrkja hadde jeg et hyggelig gjensyn med Chris (Christian König) og vi hadde en hyggelig samtale om helgens PB-program, før jeg fortsatte helt opp. Brukte ganske nøyaktig en time opp inkludert 6-7 minutters pause når jeg traff Chris.

Til tross for den enkle og korte tilkomsten er Kyrkja en kjempeflott topp. Relativt prominent og med bratte flanker på tre av fire sider. På bakgrunn av helgens værmelding ante jeg at dette ville bli helgens eneste topp med utsikt, så jeg tok meg god tid til å kikke meg rundt og knipse noen bilder. Returen gikk naturlig nok samme vei - ca 45 min ned igjen.

Skyggen til Kyrkja lener seg godt oppover Visdalen
Utsikt mot vest
Langt og bratt ned til Kyrkjetjønne