Nordkollen 2022  4

Start point Naphaug (95m)
Endpoint Samme (358m)
Ascents Nordkollen (358m) unknown

Tok sykkelen fra Siljan-siden, ved bommen innenfor Moholt.
Herfra 10 minutter å sykle langs bomveien frem til oppstigning starter. Til venstre i et kryss der Farrisrunden er skiltet mot høyre.
Veien går stadig nedover etter krysset, og man får flott utsikt over nordenden av Farrisvannet.
Så er det skiltet Nordkollen oppover i skogen, midt i nedoverbakken.
Herfra veldig fin sti med behagelig stigningsgrad helt til den møter den fra Oklungen. Greit videre og, men noe steinete i det bratteste partiet.
Et utsiktspunkt er skiltet før toppen, slik at man kan ta inn panoramaet over hele Siljanbygda, som er bortimot det eneste man ikke får fra toppen.
Når det flater ut ser man ganske snart det høyeste punktet på berget opp til høyre, som man runder på vei bort til sydpunktet.
Selv om man ser noe mer 360 grader fra toppunktet, så er det svaene på sydspissen som er turens klare høydare. Her kan du se Oslofjorden utover, helt fra Nøtterøy i øst, og Farris som slanger seg nedover mot fjorden.
Videre og mer langstrakt utsikt for høydemetrene er nok vanskelig å finne andre steder i Vestfold og Telemark.
En drøy times effektiv gange tur/retur skogsbilveien.