Ø.Vealøs 2022 alternativ tur  3

Start point Heivannet (240m)
Endpoint Samme
Ascents Østre Vealøs (446m) unknown

På en varm dag syntes det ideelt å sykle Skisjøveien fra parkeringen ved Heivannet, og avslutte turen med et bad på den populære stranda.
Det går fin vei inn til Skisjø, og derfra en nesten like fin vei videre inn til veiens ende forbi sydenden av vannet. 20-30 minutters kupert sykling.
Herfra blir det litt bushing før man finner den blåmerka stien mellom Vierød og Vealøs. Etter en bekk du passerer rett etter "tråkket" starter, så deler det seg. Jeg tok opp til venstre og måtte bushe litt unødig oppover, men det er trolig best rett frem. Problemet er bare at når stigningen starter så er det vanskelig å plasserere føttene i det overgrodde uttørka bekkefaret. Jeg tok denne nedover igjen og kunne fort vrikka både det ene og det andre.
Stien du skal finne oppi lia er ikke like synlig hele tiden, så pass på. Det er uansett bare noen hundre meter opp til den. Jeg kom opp et sted den nesten var usynlig og kunne fort kryssa den, men ble reddet av et blåmerke.
Så går det oppover i enda mer kjedelig løvskog, før en dukker inn i barskog og deilig skygge. Herfra er stien god og tydelig.
Et par hundre meter før toppen går stien rett frem mot et utsiktspunkt. Det er vanskelig å få med seg at den blåmerka stien tar til venstre opp et sva, så jeg gikk runden om utsiktspunktet og i terrenget mot toppen. Uansett fint og oversiktelig å gå stiløst her.
Ikke i nærheten av utsikten til storebror Vestre, men fint østover, mot Porsgrunn og utover mot fjorden. Du må 100 meter syd for toppunktet for å se noe særlig.
Et bad i 20 graders vann var perfekt etter en varm og insektplaget tur.

Ideell kombinasjon sykkel/fottur dette her, med bare 1,3 km og 160 høydemeter fra enden av veien og opp til toppen.