Skardsettinden (16.10.2016)  4

Start point Skarset (47m)
Endpoint Skarset (42m)
Ascents Skardsettinden (551m) 16.10.2016 14:24

Skardsettinden... Egentlig uten D da men.. Uansett, en topp jeg har sett på og kjørt forbi i mange år. Hadde helt tydelig sett for meg veien opp og da kjære hansun (Hans Petter Sundhagen) tok turen og skrev en fantastisk turrapport så ble det rett og slett umulig å la toppen være.

Så etter at sauesankinga på Eide var unnagjort i rekordfart tenkte jeg "carpe diem" og blinket til høyre i Stavika. Fant en liten avkjøring rett ved der HP hadde startet og gjennom tett kratt dukket det opp en sti! En ganske så fin sti, viste det seg. Vel, verden vil bedras. Sakte men sikkert bar det oppover lia, og stadig lengre vekk fra målet. Heldigvis tok stoltheten ferie og fornuften overhånd og jeg sjekket ruta som HP hadde tatt. Etter en rask kryssjekk med egen GPS gikk det opp for meg at jeg var på helt feil kurs. Jeg krysset derfor lia og fant omsider renna rett sør for Tindpleta på kartet. Derfra og opp var det sti. Litt luftig og bratt her og der, anbefales ikke for folk med bæremeis, rullator eller barnevogn.

Toppen var flott, her var det bok og greier! Så at det var flere som hadde tatt "sørryggen" opp, og det kan jo hende at jeg hadde havnet der om jeg hadde fulgt den opprinnelige stien. Hvem vet?

Fornøyd fyr!

Nesten all drikke og proviant var fortært på Eide tidligere på dagen, så jeg brukte ikke lengre tid enn nødvendig der oppe.

Bratt og langt ned

Nedturen gikk på stien ned til den nevnte renna. Den fulgte jeg faktisk nesten helt ned til veien.

Fornøyd og fornøyd...

Written by karibien 19.10.2016 17:11

Du så ikke spesielt fornøyd ut :D