Stølsnostindene og Falketind via Pionerruta (01.08.2019)

Ascents Falketind (2,067m) 01.08.2019
Stølsnostinden (2,074m) 01.08.2019
Austre Stølsnostinden (1,966m) 01.08.2019
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 01.08.2019
Visits of other PBEs Klyving pionerruta (1,800m) 01.08.2019

Jeg har gått Pionerruta en gang før, i striregn og gikk opp hele uten å ta frem tauet. Det samme gjorde vi denne gangen, men nå i flott vær. Men dersom man går "rett på" i toppen så er det noen meter helt øverst som er litt kjipe. Ja, det er litt i overkant liksom. Men når vi kom opp så kom et føringslag opp lengere mot venstre, noe jeg ikke var klar over var mulig. Vi valgte å gå ned her, og det var mye enklere enn den nevnte kjipe toppen på det andre alternativet, som på ingen måte var aktuelt å klyve ned. For å finne denne venstrevarianten kan du prøve følgende:
Når du står nede på breen og ser på veggen så vil du se et litt lysere parti i øverste halvdel som er et sva. Når du kommer hit på vei opp så har du klatret opp et langt drag med ganske utfordrende klyving, så du vil oppleve dette svaet som et litt enklere parti. Når du står her vil du ha god utsikt mot toppartiet. Ut til venstre fortsetter svaet, med fine hyller bortover. Hvis du ikke er så gira på utfordrende klyving så kan du følge disse hyllene bortover inntil du finner en naturlig vei opp mot toppen. Ca 50 meter bortover, med sikt bort til dit du gikk av hovedtråkket vil denne veien dukke opp. Da er det straka vegen til du topper ut.
Stølsnostindene er en perle med masse fin klyving på fast underlag. Smalt her og der, men ikke noe stor dramatikk. Så at dette er favoritten til Slingsby er forståelig.