Hestdalshøgdi på beina (15.06.2019)

Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 15.06.2019

Hestdalshøgdi på beina fra Heimaste Lundadalssætre er det ikke alle som begir seg i kast med. Men denne toppen er helt prima hvis du ønsker en lang og lettgått tur fri for storsteinsur og at underlaget ligger i ro. Jeg ble litt skeptisk da jeg kom til parkeringa og fikk se en bro stå der i deler, trolig i påvente av helikopterløft. Det er som kjent to broer, en ved parkeringen og en et stykke inn i dalen. Jeg fant fort ut at jeg ikke turte å gamble på at broen skulle flys et helt annet sted i fjellet, sett i lys av flommen i oktober med både veier og broer som forsvant både her og der. Og når brua ved parkeringa var flunka ny så var det bare en ting å gjøre, å følge stien på nordsiden av elva innover. Den ender der Grjotåi stuper ned i Lundadalen. Etter litt befaring i småskogen fant jeg ut at å krysse her var umulig. Så jeg fulgte elva opp på østsiden og innover fjellet i håp om å finne et krysningspunkt. Oppå flatene ovenfor fossen fyker elveleiet fullt av snø på vintern og her var det mange snøbruer over elva. Noen var mer tvilsomme enn andre. Men det er noe med det når man er alene i fjellet. Elva var vill under snøen og tanken på å falle igjennom og havne under ei snøbru var ikke fristende. Noen steder var det tykk snøbru og stor tunnel under. Huffa meg! Tilslutt fant jeg ei bru som lå godt nedpå elveleiet og som var både tykk og brei.
Turen innover mot toppen er veldig fin, ur av mindre steiner som ligger i ro. Endel snø var det nå på denne tiden av året som stortsett var fin å gå på med noen innslag av såpeskum innimellom.

Jeg tok livet med ro og brukte dagen på denne turen og brukte 7 timer opp og 5 timer ned inkl pauser. Pulsklokka målte 26 km og 1560 hm. Men når brua er oppe igjen så tipper jeg at man fort kan knappe inn en times tid på å slippe utstrakt elvebefaring i krattskog og en omvei på etpar km. Normalveien går mer rett på i slakkere terreng.

Men for en dag og for en tur! Jeg koste meg glugg ihjel alene oppå fjellet! Strålende sol, lett å gå, lite vind og ingen mennesker å se noe sted. Ikkeno båtkø ala Besseggen her nei!