Lavangstinden & Karltinden (29.05.2014)  5

Geschrieben von hmsv1 (Hannah Vickers)

Startpunkt Brua ved Vargedalen
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Karltinden (1.206m) 29.05.2014
Lavangstinden (1.215m) 29.05.2014

Renate og jeg gikk en tur til Nakkefjellet i dag. Det ble ikke den tidligste start noensinne og det var etter midt på dagen før vi hadde parkert bilen like etter brua ved utløpet av elva fra Vargedalen. Til tross avslappet start var det faktisk ganske tidlig for å treffe bra skiføre på veien opp Vargedalen. Begynte med bløt snø fra veien, men sola hadde ikke tatt tak i snøen lenger opp og det var både isskare og solskare.

Starten av turen. Bildet viser Vargedalen foran oss
På veien opp (sørsida) Vargedalen

Ikke noe overraskelse at vi begge bestemte oss for å bruke skarejern etter en liten stund. Noen partier føltes litt bratt pga skareføre men jeg tror ikke det var noe brattere enn 30 grader. Kom oss opp til et flatere parti etter kanskje 1,5 timer og her tok vi en kosepause i solskinnet. Jeg byttet fra bukse til shorts og Renate gikk rimelig lettkledd med bare Kari Traa boxer shorts på seg. Godt å få litt solvarme i beina!

Vel oppe på Karltinden. Utsikt mot sørøst (?) tror jeg.

Vi hadde opprinnelig tenkt å gå opp Lavangstinden først, men siden det var fortsatt skygge i nordsida hvor vi skulle gått opp, tenkte vi at et besøk av Karltinden først ville passe bedre forhold til skiføre. Slusjen gjorde det glatt å gå opp som vanlig, men siden brattheten her var liten var det ikke noe vansker. Bare masse svetting vi måtte tåle. En mann kjørte forbi oss i retning Musnestinden, ellers så vi nesten ingen andre folk på fjellet.

Renate går i full fart mot Karltinden.
Etter å ha kommet opp Vargedalen til et flatere område. Stormheimfjellet bak.
Varden på toppen av Karltinden

Utsikten mot Lyngen var helt topps da vi kom oss opp til en slags rygg like før toppen av Karltinden. Det så ganske snøfritt ut i fjellet rund Svensby, men fortsatt bra snødekke litt lenger sør og inn mot fjellene rundt Jiehkkevarri. Vi hadde en liten bris på ryggen opp til toppen, men selve toppen var helt vindstille og vi kunne kose oss med mat og utsikt ganske lenge her.

Karltinden - utsikt mot Lyngen
På veien til Lavangstinden
Nesten på toppen av Lavangstinden

Og så planla vi hvor vi skulle dra etter å ha spist mat. Kjører vi ned eller ta vi Lavanmgstinden mens vi er her? Det virket som om det ville bli bare naturlig å besøke Lavangstinden samtidig med Karltinden (og jeg skjønte at det var en PF-1000 topp så var kanskje litt mer gira enn Renate) så vi gikk ned til hvor vi hadde satt skiene og kjørte bortover mot ryggen mellom Musnestinden og Lavangstinden. Prøvde å holde høyde så langt som mulig, men vi måtte tråske opp litt til pkt. 978. På sørsida av dette punktet ble det veldig lite nedkjøring og vi bærte ski et stykke ned til skaret før vi tok dem på igjen før den siste stigningen opp til Lavangstinden.

Dagens siste etappen var lettgått og skiføre var ikke særlig glatt, som var en lettelse for oss begge. Det gikk fort men Renate var opptatt av at hun ville gå tom for vann. Heldigvis hadde jeg fortsatt litt drikke igjen i platypusen og så var det ikke noe stort problem. I forhold til Karltinden var Lavangtinden litt kjedelig. Fikk ikke allverdens utsikt fra siste ryggen eller fra toppen siden det var så flatt der oppe, så vi prøvde å gjøre våre toppbilder litt mer interessant med litt hopping. Dette er blitt den nye trend for oss synes jeg. De fleste topper vi har vært på har fått litt hopping fra oss jenter!

Hopping på Lavangstinden
Toppen av Lavangstinden

Da var det bare å kjøre ned. Vi tok ikke av skifeller før vi kom til enden av ryggen der vi ville få ordentlig nedkjøring, ellers ville det væer ganske mye staking mellom toppen og dette punktet. Akkurat som andre nylige turer var skiføret sykt bra og nedkjøringa var tydeligvis over før vi hadde skjønt at vi var helt nede i skogen igjen. Masse bra slusj :D Vi begge var storfornøyd med dagens nye tur og nedkjøringa. Takk for turen Renate!

Nedkjøringa. Karltinden foran oss.
Flott skiføre hele turen nedover.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.