Tverreggi og Sprangdalseggi (22.04.2024)

Geschrieben von alexw (Alex) GSM

Startpunkt Sota Sæter (752m)
Tourcharakter Tourenskilauf
Besuche anderer PBE Stistart Veslsota (738m) 22.04.2024 18:49
Mysubyttvegen (749m) 22.04.2024 18:50
Sota Sæter p-plass (743m) 22.04.2024 18:50

Etter gårsdagens flotte randonnée tur til Tverrådalskyrkja (2089 m), bestemte jeg meg for å gå en fjellskitur til Tverreggi (1767 m) og Sprangdalseggi (1721 m) denne fri-mandagen. Stort sett alle biler som stod på parkeringen på Sota Sæter i går var nå kjørt ut av området. Jeg så ingen folk på hele turen, så det ble definitivt en stille dag i Breheimen.

Første del av turen gikk på sommerbilveien gjennom idyllisk furuskog mellom Sota Sæter og Mysubytta. Snødekke, skare og scooterspor inn hit. Slak stigning til å begynne med, så noen nedoverbakker før jeg tok av veien, og satte kursen inn Surtbyttdalen. Her var det også kjørt scooterspor, som jeg fulgte gjennom bjørkeskogen. Løypen var merket med rød bånd på trærne. Solen skinte fra en lettskyet himmel, så det var ganske varmt inntil jeg nådde Surtbyttvatnet (929 m). Her trakk en kjølig vestlig bris over det islagte vann, og samtidig tiltok skydekket vestfra og sendte gårsdagens finvær og blå himmel østover.

Jeg tok en pause i vestenden av Surtbyttvatnet (929 m) før jeg startet på oppstigningen til Tverreggi (1767 m). Etter hvert ble det ganske så flatt lys - stort sett hvitt over det hele, men det var enkelt å gå opp til toppen. Omtrent ved 1600 meter fikk jeg øye på flere ferske skispor som gikk i retning toppen. Undret meg litt over hvem dette kunne være, i og med at toppen ligger ganske så avsidesliggende. Sjekket på Peakbook i etterkant at det var 500fjell (Sondre Kvambekk) med en gruppe som gikk her senest i går, som flere dager tur gjennom Breheimen. De hadde gått opp til Tverreggi (1767 m), men fortsatt videre nordover. Innen jeg nådde toppen rakk jeg å få sikt mot Lodalskåpa (2083 m), som ikke ligger så allverdens langt unna herfra. Idet skyene trakk raskt inn vestfra, ble fjellet omsider innhyllet i skyer, så mer så jeg ikke til "kåpa" i dag.

På Tverreggi (1767 m) ble det av med kortfellene, og så ventet er fin nedkjøring på 250 høydemeter i nysnø til Handspiken, ca. 1500 m. Handspiken er et pass som skiller Vestland med Innland. Artig å stå på et såpass definert punkt på vannskillet, der man ser ned Surtbyttdalen som strekker seg langt mot øst i den ene retning, og Sprongdalen tilsvarende i vest. Jeg så forøvrig også noen dyrespor her, som jeg antar er jerv (se bilde). Så var det på med feller igjen, og turen gikk videre opp til Sprangdalseggi (1721 m), først oppom Sprangdalseggi Vest (1713 m). På sistnevnte topp hadde Sondre og gjengen også vært i går. Returen gikk samme vei ned til Handspiken igjen, og derfra ned til Surtbyttvatnet (929 m). En passe slak nedkjøring på fjellski, 800 høydemeter fra toppen til vannet. Videre samme vei ned Surtbyttdalen tilbake til Sota Sæter. Jeg tok ikke på feller igjen, da det stort sett var slake nedoverbakker igjen. Det var naturligvis blitt høyere temperaturer i løpet av dagen; vårslush og mykt føre de siste kilometerne.

Bilder

En nydelig morgen ved Sota Sæter. Her fra broen over Stilla.

Fra sommerbilveien mellom Sota Sæter og Mysubytta. Sprangdalseggi (1721 m) lengst i bakgrunnen.

Ved Surtbyttvatnet (929 m) mot Sprangdalseggi (1721 m).

På Tverreggi (1767 m) med utsikt mot øst. Tverrådalsryggen er synlig til høyre i bildet. Fortsatt er himmelen blå langt mot øst.

På Tverreggi (1767 m) med utsikt mot syd. Hurrungane i Jotunheimen ses langt i bakgrunnen.

Spor i snøen etter jerv?

Tilbakeblikk på en flott nedkjøring fra Handspiken til Surtbyttvatnet (929 m).

Kart

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.