Øvre Dividalen nasjonalpark (04.04.2024)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Dividalshytta (580m) 06.04.2024
Fossbua (220m) 07.04.2024
Veslnesbua (200m) 08.04.2024

Det var fine værmeldinger i indre Troms så vi bestemte oss for å ta en tur i Øvre Dividal nasjonalpark. Vi kjørte inn til Frihetsli og ca 1 km videre til ventebu der det var slutt på vinterbrøyta vei. Bomvei 50 kroner som kan betales med vipps.

Første målet var den åpne statskogkoia Ole Nergård bua. Vi gikk først veien til endes og så fulgte vi skilt mot Voumahytta i krysset rett over sommerparkeringa. Her var det skuterspor og skispor som vi fulgte i retning Ole Nergård bua. Sporene fulgte sommerstien kun i starten, så var den lagt nærmere elva og delvis på elva. Greit terreng å gå i. Vi gikk de 9 km inn til hytta og det var heldigvis ingen andre der. Det er en veldig koselig bu med to soveplasser som ble ganske kjapt varm. Vi koste oss med vedarbeid og mat før det var på tide å køye. I statskogkoiene må man selv sage og kløyve ved som står oppstilt som strenger ved hytta, slik at det er endel klart til nestemann som kommer.

Neste morgen var planen å gå til Vuomahytta. Vi fulgte spor på elva ett lite stykke, gikk under hengebroa og videre litt oppover elva før det gikk masse spor oppover lia. Her var det også tegnet inn en sti på kartet. Vi fulgte sporene bratt opp lia før det flatet ut og sporene fortsatte på og like ved siden av Anjavasselva ett godt stykke innover, før de gikk litt lengre opp i terrenget langs sommerstien. Det var fint vær, men blåste godt på toppene og det var meldt mer vind utover dagen. Sporene var godt synlige til vi kom nedenfor Blåfjellet, da hadde de tidvis nesten blåst bort og det var endel løssnø som gjorde at det ble tidvis tungt å gå. Vinden tok seg også opp og da vi skulle gå de siste kilometrene der vi rundet rundt Blåfjellet, fikk vi vinden og snøfaøyka rett i mot. Det var veldig fint å komme frem til en god og varm hytte og komme i le for vinden. Var flere isfiskere her, og det ble en koselig kveld på hytta. Dagens distanse var 17 km.

Dag tre skulle vi gå fra Vuoma til Dividalshytta. Sola skinte fra blå himmel og vinden hadde løyet så det var veldig fint å gå. Vi tok ruta over Vuomajavri, på sørsiden av Blåfjellet denne gangen. Reinflyttinga var i full gang og en flokk på over 1000 dyr rastet på sørsiden av vannet. Lettgått over vannet og første del ned langs voumaelva, men etterhvert ble det litt mer trær og busker og ikke så lett å renne med pulk, men vi kom oss ned med litt klabb og babb. Fulgte så spor litt lengre opp i terrenget enn det vi gikk innover, men gikk ned til Dividalselva på samme sted som vi kom opp. Vell nede på elva var vi litt i stuss på veien videre opp til Dividalshytta da det var mye trær og så litt knotete ut å komme opp. Vi fulgte først elva litt oppover for å se om det kunne gå å følge sommerstien opp til hytta, men her så det veldig kronglete ut med pulk så vi gikk tilbake mot Anjavasshytta og bestemte oss for å prøve å komme oss opp herfra. Det var tungt føre med gjennomslag og mye busker og trær som gjorde det vanskelig med pulk, men med tiden til hjelp kom vi tilslutt opp til hytta, men vi hadde brukt veldig lang tid på de siste to kilometrene. Nyhytta var opptatt så vi innstallerte oss på den gamle hytta og koste oss i varmen her. GPSen viste at vi hadde gått 19,9 km.

Dag fire våknet vi opp til snøvær og vind. Det gjorde ikke så mye for vi skulle ned i skogen og til den åpne Statskogkoia Fossbua. Vi fulgte skispor stort sett langs sommerstien ned til sommerparkeringa og så langs veien til vi nærmet oss Fossbua. Siste biten tok vi en snarvei gjennom skogen ned til veien til Fossbua. Fossbua var større enn Ole Nergård bua, men dårligere utstyrt. Her var ingen madrasser og ikke så mye kokeutstyr, kun ett par stekepanner og så fant vi en gryte under en av sengene. Men vi hadde med oss enkle liggeunderlag, så det gikk greit og vi fikk laget den maten vi hadde tenkt. 10,5 km gikk vi på ski denne dagen.

Dag fem ble det en kort tur fra Fossbua til Veslnesbua, en annen åpen statskogkoie som ligger 2-300 meter unna der vi hadde parkert så vi gikk innom bilen og hentet litt forsyninger. Været hadde slått om og det var varmegrader og skikkelig klabbføre så vi var glade for at det ikke var altfor langt vi skulle gå. Koste oss i hytta som var mindre enn Fossbua, men Ole Nergårdbua er nok vår favoritt av disse tre buene i Dividalen. Kun 2,7 km på ski denne dagen.

Dag 6 gikk vi de 2-300 metrene fra bua til parkeringa. Nå viste gradestokken på hytteveggen 13 plussgrader og i det vi hadde lastet alle tingene inn i bilen begynte det å pøsregne, så det ble store temperaturvariasjoner på turen fra -20 til +13.

Ole Nergård bua
Njunis
Nye Vuomahytta
Lettgått over vannet fra Vuomahytta
Sola på vei ned i det vi nærmer oss Dividalshytta
Fossbua
Veslnesbua

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.