Tafeltinden (06.04.2024)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Tafeltinden (1.395m) 06.04.2024

Sesongens første - og eneste tur i Lyngen. Hadde lyst på en avslappet og lengre tur da jeg våknet denne dagen, og det hadde vært noen år siden forrige tur til Tafeltinden, så det passet ganske fint å dra dit. Tok første ferga fra Breivikeidet, men det var ikke før rundt 0930 da jeg hadde kommet til Koppangen. Eneste parkeringsplassen i Koppangen har dofasiliteter, som jeg synes er bra, men det er svindyrt å parkere der. Heldagsparkering koster 280kr.
Begynte å gå rundt 0945 og gikk i rolig tempo, men det ble allerede kokvarmt etter at jeg hadde passert skogen og kommet meg til første bakken opp mot elvedalen. Måtte av med flere jakker og ta skarejern på her da det var rimelig hardt underlag og bratt(ish) noen steder. Var fremdeles hardt føre nesten helt til jeg kom opp det bratte henget rett under vannet på ca.400moh. Deretter var det ganske fint føre med økende mengde pudder - men sola var steikevarm hele veien opp Koppangsbreen. Kjekt med fine slake spor, sikkert laget av de mange guidede gruppene som tar turen opp hit. Store kontraster med temperaturen i skyggen, særlig da jeg rundet østenden av Tafeltinden og gikk rundt nordsiden og opp siste henget. Måtte plutselig ta på meg en dunjakke for å ikke fryse ihjel!
Det var mange blide turfolk på toppen, klarte ikke gjette nasjonaliteten, men tror de var kanskje italienske. Selv om det er fint å ikke gå i kø på fjellet, så synes jeg at det er litt koselig med slikt selskap og god stemning når man er ellers på tur alene. Tok en del bilder før jeg gjorde meg klar til å kjøre ned - noe som gikk utrolig raskt, med unntak av det bratte henget under vannet på 400moh. Her var det såpass mye skygge og dårlig kontrast (trang dalformasjon) at det var nesten som å kjøre i flatt lys! Var fint å slippe skogskjøring på søutten av turen også ;)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.